الآن دیگر همه می دانند «فیک نیوز» چه مفهومی دارد و فیک نیوزها چه بلایی بر سر اخبار و رویدادهای خبری می آورند، با این حال، متاسفانه کسی اراده برخورد با آن ها را ندارد، مثل دست فروشی که کنار خیابان، بساط پهن می کند و تلاش می کند بدون هیچ هزینه قانونی؛ مثل مالیات، بیمه، عوارض شهرداری، آب و برق و گاز و تلفن و بدون پرداخت اجاره محل؛ جنس های بنجل و کم بهای خود را به بهای گزافی به خلق الله بفروشد! البته این یک تمثیل مصداقی برای تبیین موضوع است، وگرنه ما به اجبار کار برای معیشت اغلب دست فروشان، احترام می گذاریم. به هرحال؛ فیک نیوزها دقیقا این طور عمل می کنند. هیچ مجوزی ندارند، سابقه و تجربه خاصی ندارند، اصولا از دنیای خبر و خبر رسانی، بی خبرند، با این وجود با شارلاتان بازی و توسل به رفتارهای ناشایست و اشاعه وارونه سازی فرهنگ خبر و اطلاع رسانی، مثل آلودگی هوا، فضای خفقان و جلوه گری شارلاتانیزم سیاسی و فرهنگی را رواج دهند.
مدیران دوایر دولتی و رییسان سازمان ها و موسسات و حتی نهادها و مراکز مهم تبلیغاتی و اطلاع رسانی، خواسته و ناخواسته، تحت تاثیر فیک نیوزها قرار می گیرند و حتی از آن ها حمایت می کنند.
برخی مدیران هم از خدا خواسته، از همین طیف لمپن و بی ارزش، برای خود، گروه های خبری و پایگاه های تبلیغی مطمئن می سازند تا در سایه این هرج و مرج رسانه ای، ضعف های عمده مدیریتی خود را لاپوشانی کنند.
به همین دلیل است که همه روزه شاهد حضور افراد عجیب و غریبی در دنیای رسانه هستیم که به هیچ وجه، اخلاق حرفه ای را رعایت نمی کنند، بی محابا و بی هیچ واهمه دست به شبهه افکنی و مردد سازی و وارونه کردن حقایق می زنند، شایعه پراکنی می کنند و مثل آب خوردن، به اشخاص تهمت و افتراء می بندند و هیچ چیزی، جز پول برای شان مهم نیست.
این گونه است که باکمال تعجب می بینیم روابط عمومی های ادارات و سازمان ها و شرکت ها، به جای دعوت کردن از رسانه های حرفه ای و باسابقه و دارای مجوز برای جلسات و مصاحبه های خبری خود؛ از همین فیک نیوزها دعوت به عمل می آورند.
تعجب برانگیز تر و اسف بارتر این که صدا و سیمای کرمانشاه هم، که یک رسانه ملی است؛ قوانین را زیر پا می گذارد و از در و دیوار خبرنگار و فیلمبردار صدا و سیما می بارد که بی هیچ ضابطه ای، مثل یک شرکت خصوصی، گزارش ها و خبرها و جلسات و آگهی ها را درو می کنند و هیچ کس هم نمی داند این ها بر چه اساس، این طور تاخت و تاز می کند و کسی هم مانع آن ها نمی شود؟!
اخبار جعلی، خوب و زیبا و گل و بلبل نشان دادن اوضاع خراب اقتصاد و فرهنگ و مدیریت، ضعف ها و نواقص را قدرت و قوت جلوه دادن، شخصیت سازی، تبلیغ فرهنگ چاپلوسی و کرنش در برابر قدرت مندان و متمولین، پشت کردن به ضعفا و انسان های بدون امکانات و محروم و اشاعه اخلاق سکوت و سکون و بی تحرکی و نکوهش عملی مطالبه گری و به اوضاع موجود، رضایت دادن، نتیجه عملی چنین برخوردی با موضوع بسیار مهم رسانه و دنیای خبرنگاری است.
انتهای پیام/
- منبع خبر : مژده خبر
Sunday, 3 August , 2025