مژده خبر- یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: هدایت و مدیریت موقوفات در مسیر درست به اصلاح آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند.

 

حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی لیلابی در گفت‌وگو با ایسنا با تسلیت رحلت رسول اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، وقف را از سنت‌های حسنه دین مبین اسلام و فرهنگ شیعه دانست و اظهار کرد: آثار و برکات موقوفات در وهله اول برای شخص واقف خواهد بود، درواقع روح فرد وقف‌کننده به مرحله‌ای از رشد و کمالات دست می‌یابد که به راحتی از وابستگی‌ها و دلبستگی‌های دنیوی رهایی می‌یابد و این قدم بزرگی در مسیر حرکت به سمت کمال است.

وی با بیان اینکه گذشتن از مادیات به دلیل نیت و انگیزه‌های معنوی، کمالات انسانی را به دنبال دارد، اضافه کرد: کسی که بخشی از مال خود را برای امور عام‌المنفعه وقف می‌کند قبل از آثار اخروی آن، در همین دنیا به آرامش و نشاط معنوی دست می‌یابد و مهربانی و خوش‌بینی را در جامعه گسترش داده، سبب نزدیکی دلها به هم می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آثار و برکات وقف و کمالات آن پس از مرگ نیز برای واقف ادامه دارد، تصریح کرد: افرادی که وقف می‌کنند همیشه در مسیر کمال قرار دارند حتی در عالم برزخ و زمانی که دست‌شان از دنیا کوتاه است و تا مادامی که موقوفات عام‌المنفعه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد بر درجات این افراد افزوده می‌شود و در شرح جامعه و دنیا نیز علاوه بر آثار مادی، برکات معنوی وقف قابل تامل است.

حسینی لیلابی با بیان اینکه گسترش مهربانی، دستآورد دنیوی وقف موقوفات به سمت رفع نیازهای جامعه، فقرزدایی و ازدواج هدایت شود، تصریح کرد: هدایت و مدیریت موقوفات در مسیر درست به اصلاح آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند و باید از ظرفیت آنها در مسیر رفع نیازهای جامعه، فقرزدایی و ازدواج استفاده شود.

وی از بین رفتن دو قطبی فقیر و غنی، کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر از جمله، سرقت، ناامنی، مفاسد اجتماعی، افزایش طلاق، فروپاشی نظام خانواده و… را از آثار معنوی و اجتماعی وقف برشمرد و افزود: موقوفات از عواملی است که می‌تواند در جلوگیری از گسترش امور نادرست و در مقابل افزایش فضائل و مهربانی در بین مردم موثر باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هدایت و مدیریت موقوفات به‌ویژه موقوفات بزرگی مانند موقوفات امام رضا(ع) در مسیر درست به اصلاح آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند و می‌تواند در فقرزدایی از جامعه بسیار تاثیرگذار باشد.

حسینی لیلابی گفت: فقر یکی از عوامل آزاردهنده هم برای فقرا و هم سایر مردم به شمار می‌رود و مشکلات زیادی را در پی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به افزایش طلاق و فروپاشی خانواده، مفاسد اقتصادی و اخلاقی و بزهکاری اشاره کرد.

وی تصریح کرد: باید بستری فراهم شود که از ظرفیت موقوفات در مسیر ایجاد شغل، ازدواج، فقرزدایی و رفع دیگر مشکلات جامعه استفاده شود.

  • منبع خبر : ایسنا