مژده خبر- تفاهم نامه همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و دانشکده علم اجتماعی دانشگاه رازی با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های علمی پژوهشی و فرهنگی به امضا رسید.

 

به گزارش خبرنگار مژده خبر، معصومه حسنی‌ خونسار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در این نشست با اشاره به وجود ۹۰ کتابخانه عمومی و ۲۳ کتابخانه عمومی مشارکتی با ادارات و سازمان ‌ها در استان گفت: این کتابخانه‌های مشارکتی در در ادامه انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری بوده است.

وی افزود: تفاهم‌نامه همکاری بین نهاد کتابخانه ها و دانشکده علوم اجتماعی در زمان قبل از کرونا منعقد شد که با توجه به شروع بیماری کرونا نتوانستیم بهره برداری خوبی از آن داشته باشیم، لذا امیدواریم با تمدید و امضای تفاهم‌نامه جدید بیش از پیش از این تفاهم‌نامه بهره ببریم.

حسنی خوانسار خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه با هدف استفاده از توانایی‌های علمی و توسعه همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی جهت استمرار ارتباط سازمان‌یافته بین طرفین به امضا رسیده است.

وی افزود: ارتقا سطح آگاهی و دانایی شهروندان و تقویت فرهنگ مطالعه در جامعه به‌خصوص در بین دانشجویان، ارتقا فرهنگ مطالعه از طریق برگزاری مسابقات، گردهمایی، معرفی و نقد کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب و جشنواره‌های کتاب و کتابخوانی و مشارکت در اجرای طرح‌های مورد توافق با دانشکده علوم اجتماعی از دیگر اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.

دکتر اخوان کاظمی رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه هم در این نشست گفت:  در بسیاری از رشته‌ها اساتید برجسته ای داریم که می‌توان از حضور این اساتید در رفع مشکلات استان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ما به عنوان مسئولین امر و جامعه دانشگاهی باید خودمان را از جامعه جدا نگیریم، افزود: این کار پسندیده نهاد که کتابخانه های عمومی را به پایگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل کرده کار بسیار ارزشمندی است، لذا ما باید علم دانشگاهی و علمی که به آن دست می یابیم بتوانیم ساده سازی کنیم و به راحتی و به زبان مردم به جامعه منتقل کنیم.

اخوان کاظمی بیان کرد: اگر فرهنگ جامعه پایین باشد ما مقصر هستیم، لذا ما علم و دانش را به زبان عامه پسند و ساده‌تر به درون جامعه عمومی رسوخ ندادیم و باید زبان مشترکی بین دانشگاهیان و عامه مردم باشد و بعد انتظار داشته باشیم سطح فرهنگی جامعه ارتقاء یابد.

دکتر محمود مرادی استاد دانشگاه و عضو انجمن کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه هم در این جلسه اظهار کرد: کتابخانه های عمومی یکی از مهمترین نهادهای زیربنایی فرهنگی در جامعه می‌باشد، همچنین گستره فعالیت دوجانبه دانشکده و کتابخانه های عمومی بسیار زیاد است و دانشجویان ما در رشته کتابداری باید بیشتر در برنامه های کتابخانه های عمومی حضور یابند.

دکتر زارع استاد دانشگاه هم در این جلسه گفت: فصل مشترک دانشکده علوم اجتماعی و کتابخانه های عمومی همان وجهه و کلمه اجتماعی است. دانشکده علوم اجتماعی یک پیوند دیرینه ای با کتابخانه های عمومی دارد، زیرا کتابخانه های عمومی یک کارگاه اجرایی برای دانشکده است.

وی افزود: کتابخانه های عمومی در یک نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار دارد، لذا در این تفاهم‌نامه نه تنها در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و اشاعه دانش، باید در تمامی حوزه های مرتبط با کتابخانه های عمومی از ظرفیت علمی این دانشکده برای برنامه سازی استفاده کنیم.

  • منبع خبر : مژده خبر