مژده خبر- مطلبی که پیش رو دارید گزیده‌ای از کلمات عالم ربانی و مفسر قرآنی،امام خمینی (قدس سره)است که با هدف آشنایی عموم جامعه با نظرات ایشان و ایجاد زمینه‌ای برای انس بیشتر با قرآن کریم تهیه شده است. لذا در انتخاب جملات روان و قابل فهم برای همگان،تلاش شده است. امید است با بهره مندی و به کارگیری این مواعظ،گامی هرچند کوچک در مسیر رشد و تربیت قرآنی خود برداریم.

 

مطلبی که پیش رو دارید گزیده‌ای از کلمات عالم ربانی و مفسر قرآنی،امام خمینی (قدس سره)است که با هدف آشنایی عموم جامعه با نظرات ایشان و ایجاد زمینه ای برای انس بیشتر با قرآن کریم تهیه شده است.
لذا در انتخاب جملات روان و قابل فهم برای همگان،تلاش شده است.
امید است با بهره مندی و به کارگیری این مواعظ،گامی هرچند کوچک در مسیر رشد و تربیت قرآنی خود برداریم.
از حضرت احدیت قادر متعال ،اجرو رحمت بی کران به روح پرفتوح و مطهر امام خمینی (ره) که قرآن سرلوحه ی زندگیش بود، خواستاریم.
قرآن کتابی است که می خواهد آدم درست کند،
تفسیر سوره حمد، ص ۱۱۰
قرآن یک سفره‌ای است که خدا پهن کرده برای همه ی بشر،یک سفره ی پهنی است،هر که به اندازه ی اشتهایش از آن می‌تواند استفاده کند،اگر مریض نباشد ه بی‌اشتها بشود،امراض قلبیه، آدم را بی‌اشتها می‌کند.
تفسیر سوره حمد، ص ۱۷۰
در این کتاب شریف قضایا به طوری شیرین اتفاق افتاده که تکرار آن انسان را کسل نکند،بلکه در هر دفعه که اصل مطلب را تکرار کند،خصوصیات و لواحقی در آن مذکور است که در دیگران نیست.
آداب نماز،ص۱۸۸-۱۸۷.
تنها کتاب سلوک الی الله و یکتا کتاب تهذیب نفوس و آداب و سنن الهیه است.
آداب نماز ،ص ۱۹۴.
نامه ی محبوب، محبوب است.
نامه ی اخلاقی و عرفانی به سید احمد خمینی (پندها و نصایح)
صحیفه امام خمینی (ره)، ج۱۶،ص ۲۱۱.
این کتاب و این سفره ی گسترده در شرق و غرب و از زمان وحی تا قیامت کتابی است که تمام بشر؛عامی؛عالم؛فیلسوف،عارف،فقیه، همه از او استفاده می کنند.
صحیفه امام ، ج۱۴،ص۳۸۷.

انگیزه ی نزول این کتاب مقدس و انگیزه ی بعثت نبی اکرم (ص) برای این است که این کتاب در دسترس همه قرار بگیرد و همه از او به اندازه ی سعه ی وجودی و فکری خودشان استفاده کنند.
صحیفه امام ، ج۱۴.ص۳۸۷.
هیچ کتابی از کتب الهی و فلسفی مثل قرآن نیست که حقایق معارف را به طور صریح در بعضی جاها و به طور کنایه،بسیاری جاها فرموده است.
صحیفه امام ،ج۲۰، ص۲۹۸.
ما باید یک مطالعه سطحی،لازم نیست خیلی مطالعه دقیق،سطحی در قرآن بکنیم.
صحیفه امام، ج۴،ص۱۸.
ما قرآن را نخواندیم می‌دانیم؛ منطق قرآن را نمی‌دانیم، باید قرآن بخوانیم، قبل از همه ی چیزها بینیم قرآن چه می‌گوید، تکلیف ما و وظیفه ما [را ] قرآن تعیین می‌کند.
صحیفه امام ،ج۳، ص۳۴۸.
قصه ی حضرت موسی را آن همه در قرآن تکرار می‌کند. اگر می‌خواست قصه بگوید، خوب؛ قصه گو یکی می‌گوید بس است دیگر.چند دفعه می‌گویی! آن همه قرآن پافشاری می‌کند در هر چند صفحه‌اش موسی را پیش می‌آورد و مخالفت با فرعون، برای اینکه بگوید: آقا بفهم!
صحیفه امام ،ج۳،ص۳۴۹.
اگر قرآن نبود، باب معرفت الله بسته بود الی الابد.
صحیفه امام ،ج۱۷،ص۴۲۳.
ما اگر در تمام لحظات عمر به شکرانه ی اینکه قرآن کتاب ماست به سجده رویم از عهده بر نیامده‌ایم.
صحیفه امام ،ج۱۶،ص۲۱۱.
اینجانب از روی جد،نه تعارف معمولی،می‌گویم از عمر به باد رفته ی خود در راه اشتباه و جهالت تأسف دارم. و شما ای فرزندان برومند اسلام! حوزه‌ها و دانشگاه‌ها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن بیدار کنید. تدریس قرآن در هر رشته‌ای از آن را محط نظر و مقصد اعلای خود قرار دهید. مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر که ضعف پیری بر شما هجوم کرد از کرده‌ها پشیمان و تاسف بر ایام جوانی بخورید همچون نویسنده.
صحیفه امام، ج۲۰، ص۹۳.
این یکی از مکاایید شیطان است ه انسان متعبد را تا آخر عمر به الفاظ قرآن سرگرم می‌کند،و از سر نزول قرآن و از حقیقت اوامر و نواهی و دعوت به معارف حقه و اخلاق حسنه ی آن به کلی غافل می‌کند.
شرح چهل حدیث، ص۴۹۹.
نعوذ بالله در خواندن کتاب قصه حضور قلب ما بیشتر و حواس ما جمع‌تر است از کتاب کریم خدایی.
شرح چهل حدیث، ص۵۰۴.
در حدیث شریفه وارد است که قرآن را با حزن بخوانید و با صورت نیکو تلاوت کنید. حضرت علی بن الحسین (ع)، قرآن را به طوری نیکو تلاوت می‌فرمود که کسانی ه از آنجا عبور می‌کردند،از قبیل سقاها،آنجا توقف می‌کردند و بعضی، از استماع آن غش می‌کردند. ولی ما هر وقت می‌خواهیم صوت حسن و آواز نیکوی خود را به مردم ارائه دهیم،قرآن یا اذان را وسیله قرار می‌دهیم؛و مقصد ما تلاوت قرآن نیست و عمل به این استحباب نمی‌باشد.
شرح چهل حدیث ،ص۵۰۴.

قرآن برای شفای امراض جسمیه نازل نشده، گرچه شفای امراض جسمیه به او حاصل شود؛چنان چه انبیاء علیهم السلام نیز برای شفای جسمانی نیامده بودند گرچه شفا می دادند؛ آنها اطباء نفوس و شفادهندگان قلوب و ارواحند.
آداب نماز، ص۲۰۵.
امیدوارم که انشاالله ما فقط قرآن نخوانیم و تفسیر نخوانیم، و باورمان بیاید مسائل، و هر مه‌ای که از قرآن می‌خوانیم به طور باور [باشد].
تفسیر سوره حمد، ص۱۱۰.
گاهی انسان عاصی و گناهکار بر اثر دوری از حق و کثرت معصیت،آنچنان در تاریکی و نادانی فرو می‌رود که دیگر نیازی به وسوسه ی شیطان ندارد،خود به رنگ شیطان در می‌آید.صبغه الله_اشاره به آیه ۱۳۸ سوره بقره _مقابل صبغه ی شیطان است و کسی که دنبال هوای نفس رفت و از شیطان متابعت کرد ه تدریج به صبغه ی او در می‌آید.
جهاد اکبر،ص۴۰.

قرآن کریم در قصه ی آدم_ که باید گفت یک قصه ی رمزی است، لکن بسیار آموزنده_ به ما یک دستوراتی داده است که اگر به آن دستورات بشر عمل بکند حل همه مشکلات می‌شود.
صحیفه امام ،ج۱۹،ص۱۳۲.
کسی که بخواهد از قرآن شریف حظ وافر و بهره ی کافی بردارد، باید هر یک از آیات شریفه را با حالات خود تطبیق کند تا استفاده ی کامله کند
آداب نماز ، ص۲۰۷.
انسان باید مثل طبیب و پرستار مهربان از حال خود مواظبت نماید. و مهار نفس سرکش را از دست ندهد که به مجرد غفلت مهار را بگسلاند و انسان را به خاک مذلت و هلاکت کشاند؛و در هر حال به خدای تعالی پناه برد از شر شیطان و نفس اماره.
«ان النفس لاماره بالسودالا ما رحم ربی».
اشاره به سوره یوسف، آیه ی ۵۳.

شرح چهل حدیث، ص۳۳۰.

ای انسان دل سخت! تفکر کن، ببین مرض قلبی تو چیست که دل تو را از سنگ خارا سخت‌تر کرده و قرآن خدا را، که برای نجات تو از عذاب‌ها و ظلمت‌ها آمده، نمی‌پذیرد؟!
شرح حدیث جنود عقل و جهل،ص۱۰۹
همه ی ما در محضر خدا هستیم،همین جا که ما نشسته‌ایم،با هم صحبت می‌کنیم، محضر خداست. همه پیش چشم خدا هستیم،همه در علم خدا هستیم،حضور دارد خدا در همه جا؛ «و هومعکم این ما کنتم».اشاره به سوره ی حدید آیه ی۴.
صحیفه امام خمینی ره، ج۱۴، ص۳۹۶.

در قرآن کریم،این سرچشمه ی فیض الهی تدبر کن،هر چند صرف خواندن آن که نامه ی محبوب است به شنونده محجوب،آثاری دلپذیری دارد،لکن تدبر در آن انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می‌کند.
صحیفه امام خمینی ره،ج۱۸،ص۴۴۶.
والعصر
ان الانسان لفی خسر
به خدا قسم که انسان خسارتش به قدری است که اگر اطلاع بر آن حقیقتاً پیدا کند،آرام و قرار نخواهد گرفت؛تمام سرمایه‌های سعادت خود را از دست داده،سهل است،در راه تحصیل شقاوت خرج نموده و با عرق جبین و کد یمین برای خود،جهنم و آتش تهیه کرده،برای احتیاج چند ساله به زندگانی دنیا،تمام اوقات خود را که باید صرف تحصیل زندگانی ابدی کند،که پس از چند روزی از دست خواهد داد،و به جز حسرت و ندامت یزی عایدش نشود.
شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۳۷۸_۳۷۹.
قرآن با آن حلاوت و عظمتش که بهتر از همه ی کلمات می‌تواند معانی را با منحصرترین و سهل‌ترین لفظ اسحاق و القا کند،ممکن نیست حال آخرت را به نحوی که هست بیان کند؛برای اینکه وجود لفظی،بیش از ظرفیت خودش نمی‌تواند از وجود حقیقی حکایت کند؛حقیقت حلوا شیرین است ولی لفظ حلوا شیرین نیست،اگر لفظ گفتی،صورتی می‌فهمی ولی ائقه‌ات را شیرین نمی‌کند،نار جهنم را که می‌شنوی بیش از یک صورت به نظرت نمی‌آید و نمی‌شود حقیقت را ببینی که چطور می‌سوزاند.« نارالله الموقده/التی تطلع علی الافئده».اشاره به سوره ی همزه آیات ۶و۷, دارد.
تقریرات فلسفه ، ج۳،ص۴۵۷.

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : جعفر جعفری
  • منبع خبر : مژده خبر