جعفر جعفری/ گزارش مژده خبر- دبیر اجرایی خانه صنعت و معدن و کانون انجمن صنفی کارفرمایی استان و رییس کمیسیون کسب و کار خانه صنعت و معدن ایران در مصاحبه با.خبرنگار ما دغدغه‌های پیش روی کارفرمایان واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی را تشریح کرد و خواستار حمایت مسئولان برای مانع زدایی ها برسر راه آنها شد. این گفت‌وگو را باهم می خوانیم:

 

کرمانشاه در وضعیت فقر و در شرایط بدی قرار دارد وبا وجود این شرایط سخت چرا باید برق و گاز صنایع و واحد های تولیدی ما قطع شود، حال این در وضعیتی است که استان های دیگر که از امکانات ویژه‌ای برخوردارند و ما از آن امکانات بی بهره هستیم ولی آنها از امکانات ما بهره مند مثلاً باید برق ما قطع شود در حالی که تولید مان در این زمینه بیشتر از مصرف ماست.ولی چون شبکه ورینگ است، سودش به اسنان های دیگر می رسد.
به قول آقای مهندس شکری گل گهر سیرجان به اندازه کل کرمانشاه حتی بیشتر، برق مصرفی دارد.
این فعال صنعتی و تولیدی استان و کشور در ادامه به خبرنگار مژده خبر گفت: کرمانشاه مصیبت هایی چون فقر، زلزله، جنگ ۸ ساله تحمیلی، غائله های مختلف در پاوه و مرصاد و….همچنان رنج می برد.
ما مرزبانی ومرزداری کردیم تا دیگران آسایش و امکانات بیشتری نصیب شان شود.واین جای تأسف فراوان دارد که نگاه توجه ویژه به استان ما نمی شود.
مهندس مرزی تصریح کرد:ما در آمارها حدود ۱۰۰۰واحد تولیدی داریم ولی در واقع ۱۰۰ واحد آن بزرگ است و ۹۰۰تای آن کوچکند.و می توان گفت ۷۰۰ واحد فعال داریم و بقیه با مشکلات بانکی و … مواجه اند.که اگر این مشکلات مرتفع شود فعال و در چرخه تولید قرار می گیرند.
دولتی ها اگر به ما کاری نداشته باشند و دست و پای ما را نبندند توقع چندانی از آنها نداریم لذا استدعا دارم در امور مالیاتی مشکلات را برای کارفرمایان واجد های تولیدی حل کنند، تأمین اجتماعی هم که قانون را کنار گذاشته و مدام بخشنامه می فرستد برای ما مشکل ساز شده باید تابع قوانین باشد، همینطور بانک ها بدون توجه به قانون بانک مرکزی فقط با سلیقه خود و پیروی از بانک خود در مرکز برخورد می کنند، وی گفت: این در حالی است که بانک ها باید تابع قوانین بانک مرکزی باشند و بانک مرکزی هم می گوید: کسانی که معوق دارند ۷/۵ درصد معوقات را پرداخت کنند و الیافی را ۶۰ ماهه به طور تقسیط بپردازند و نیز در بحث سرمایه در گردش هم سکوت کرده است. اما متاسفانه بانک ها با سلیقه خود دست و پای صاحبان واجد های تولیدی را بسته اندو برای امهال وتقسیط سلیقه ای عمل می کنند.
مهندس فرهاد مرزی دبیر اجرایی خانه صنعت و معدن و کانون انجمن صنفی کارفرمایی استان با اشاره به چالش دیگر پیش روی کارفرمایان گفت: در بحث محیط زیست با مشکلی مواجه می شویم که اداره حفاظت از محیط زیست بک جور تصمیم می‌گیرد و برای صاحبان صنایع و واحد‌های تولیدی مشکل ساز می شود، همینطور اداره بهداشت هم تعامل مثبتی با ما کارفرمایان به نحوی که رعایت شأن مان شود ندارد و فقط به خاطر مشکلات کوچک واحد‌های تولیدی مثل نداشتن یک هواکش بدون رعایت شأن کارفرما وی را به دادگاه کیفری نه دادگاه حقوقی معرفی می‌کند و باید در کنار قاتل و سارق و….سپری کند و ذهنیت قاضی هم در این راستا در قضاوت همانند همان مجرمان باشد.

 

مهندس فرهاد مرزی رییس کمیسیون کسب و کار خانه صنعت و معدن ایران خاطرنشان کرد: دادگاهی در سه راه مسکن کرمانشاه برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به شکایات واحد‌های تولیدی و صنعتی ایجاد شد اما از حالت ویژه خارج شد چرا که حجمی از پرونده های دیگران در این دادگاه پذیرش شد وقتی هم ماجرا را جویا شدیم دادگستری می گوید قاضی ها به موقع ارزشیابی شان باید به پروند های بیشتری رسیدگی کنند لذا این شد که دادگاه از ویژه بودن افتاد و کارفرمایان باید درکنار مجرمان خطرناکی همدم و همدادگاهی شوند که تبعات روانی خوبی ندارد.
وی افزود: لذا ما از رییس کل جدید دادگستری استان جناب آقای دکتر شهرام کرمی خواستار رفع این مشکلات هستیم.
این فعال حوزه صنعت و معدن کشور واستان در بحث معدن قیر گفت: فقط سه استان دارای معدن قیر هستند که متأسفانه ما قیر استان را خام صادر می کنیم و استانهای دیگر از قیر خام ما به نفع خود استفاده می‌کنند چرا که با فرآوری بر روی قبر ما ، منفعت مضاعف می برند.
مرزی در ادامه بیان داشت: ما معادن دیگری چون انواع سنگ ها، منگنز و مس داریم که نیازمند حمایت بهتر و بیشتر دارند.
چرا که به ناحق، حق بهره برداری را در مقایسه با معادن باکیفیت دیگر نقاط کشور مساوی در نظر می گیرند، مثلاً حق بهره برداری از سنگ هرسین با سنگهای باکیفیت وارزشمند ازنا و الیگودرز یکی در نظر گرفته می شود که ظلم در حق معادن ماست.
مهندس فرهاد مرزی یکی دیگر از چالش های پیش روی واحد‌های تولیدی و صنعتی را تأمین ماشین آلات و سوخت دانست و گفت: ماشین آلات فرسوده می شوند و باید اجازه ورود ماشین آلات و حتی به‌خاطر قیمت کمتر دسته دوم وارد کشور شود و سوخت آنها هم تأمین شود چرا که برخی از کارفرمایان وقتی ماشین آلات دست دوم وارد می کنند در دریافت سهمیه سوخت با مشکل مواجه می شوند و سهمیه سوخت ماشین آلات نو را تحویل می گیرند که این مسئله بی انصافی است چراکه ماشین آلات دست دوم به سوخت بیشتری نیازمند است لذا مجبورند سوخت خود را از بازار دلالان و قاجاق با قیمت گزافی تامین کنند.

 

وی گفت : استان بیش از ۲۵۰ معدن فعال دارد که در اصل متعلق به دولت هستند که واگذار می شود و ازای آن حق بهره برداری دریافت می کند. و همانگونه که قبلاً هم بیان شد امتیاز حق بهره برداری هم نباید مساوی باشد چون معادن باکیفیت با معادن دیگر متفاوت است. اگر شرایط مناسب پیش روی معدن داران باشد معادن غیر فعال هم فعال می شوند.
مهندس فرهاد مرزی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه مربوط به حوزه کرمانشاه باید پیگیر حذف قوانین دست و پاگیر و زائد باشند مثلاً چندین قانون وضع شده مربوط به ما وجود دارد و همه ی آنها هم جاری هستند و دستگاه ها ی خدمات رسان هم هرطور و هرکدام بخواهد با سلیقه خود اجرا می کنند.
وی گفت: آقای دکتر مصری فعالیت بیشتری نسبت به بقیه نماینده ها در پیگری مشکلات ما دارد گرچه دکتر رشیدی و عزیزی هم گاهی مواقع شده که سری به ما بزنند!
مهندس فرهاد مرزی دبیر اجرایی خانه صنعت و معدن و کانون انجمن صنفی کارفرمایی استان و نیز رییس کمیسیون کسب و کار خانه صنعت و معدن ایران در رابطه با ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: در راستای تعامل و ارتباط صنعت با دانشگاه ما اقدام به ایجاد دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه در جنب محل کار خود کردیم و با دانشگاه های رازی، صنعتی، آزاد اسلامی ، پارک علم و فناوری استان و اخیراً هم با دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان تفاهم نامه هابی برای همکاری منعقد کرده‌ایم.

مهندس مرزی با تٱکید بر توجه مقام معظم رهبری بر مقوله اقتصادی طی سالهای اخیر گفت: ایشان همواره مسئولین را به توجه واقدام برای حمایت از تولید، اقتصاد، کاهش تورم و….. فراخواندند اما محقق نشدن فرامین رهبری به دلیل کوتاهی‌های مسئولین میانی است که درک صحیحی از بیانات ایشان ندارند و خود مانع بر سر راه واحد‌های تولیدی و صنعتی می شوند.
این فعال صنعتی و تولیدی در بحث تجارت وصادرات گفت؛ درست است که ما می گوییم چند مرز داریم اما این مرزهای آیا نباید برای تجار و صادر کننده ی ما منفعت داشته باشند.
مشکلی که در مرز گریبان‌گیر واحد های تولیدی و صنعتی ماست بحث خواب کامیون های ماست که خارج از نوبت عبور داده نمی شوند و امتیازی برای ما قائل نمی‌شوند.
مهندس مرزی تصریح کرد؛همانند استان ها ی دیگر با کامیون های ما در مرز از سوی هنگ مرزی و ….برخورد می شود و امتیازی و امکاناتی ویژه را در نظر نمی گیرند
واین خود معضلی برای واحد‌های تولیدی و صنعتی ما شده است، کاشی کاژه اسلام آباد غرب و کاشی بیستون و.
.که در جند قدمی مرزند چرا نباید از مزایای این مرز بهره‌مند شوند و همان رفتاری که با یزدی ها و .. می شود باید با آنها بشود.
وی گفت: می توان با دادن امتیازات ویژه برای واحد‌های تولیدی و صنعتی در مرزهای استان خودمان قطعا منافع استان را در نظر گرفت و اگر همتی باشد و اراده ای از سوی مسئولان ذی ربط قطعاً سرمایه گذار و واحد‌های تولیدی و صنعتی استان های دیگر هم به خاطر استفاده از امتیازات کرمانشاهی ها، در کرمانشاه سرمایه گذاری می کنند و شعبه های از واحد‌های تولیدی خود را ایجاد می کنند ویا در استان انبار می زنند واین گونه استان کرمانشاه از امتیازات مرز هایش بهره می برد.
وی در پایان گفت: استاندار کرمانشاه به ما وعده‌هایی داده که نشستی با سرمایه گذاران، واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی بگذارد تا دغدغه‌های مارا برای رهایی از حجم زیاد مشکلات بشنود واقدامانی انجام دهد.

 

 

  • منبع خبر : مژده خبر