مژده خبر- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فعالیت یک مرکز آموزش مجازی در این دانشگاه، از پیگیری جهت ارتقای این مرکز به دانشکده "مجازی" خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار مژده خبر، دکتر سیاوش وزیری در نشست خبری امروز (۱۷ دی) در تشریح مهمترین چالش‌های حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از کمبود فضای آموزشی به عنوان یکی از مهمترین این چالش‌ها یاد کرد و افزود: با توجه به تحصیل بیش از ۶۱۵۰ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه هستیم.

به گفته معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سرانه فضای آموزشی در تمام دانشکده‌های این دانشگاه حدودا نصف استانداردهای کشوری است.

وزیری با تاکید بر لزوم ساخت هرچه سریعتر پردیس دانشگاه علوم پزشکی، گفت: با توجه به سرانه پایین فضای آموزشی، نیاز است هرچه سریعتر این پردیس ساخته شود تا بتوانیم به استانداردها در این زمینه نزدیک شویم.

این مسئول به پیشرفت فیزیکی بالای پروژه دانشکده دندانپزشکی پردیس دانشگاه اشاره کرد و افزود: با افتتاح این دانشکده در آینده نزدیک سرانه ما در این زمینه قدری افزایش می یابد، اما تا رسیدن به استانداردها فاصله بسیار داریم که نیازمند افتتاح کامل پردیس دانشگاه هستیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درادامه از توسعه آموزش‌های مجازی در این دانشگاه خبر داد و افزود: برخلاف تصورها در خصوص ناکارآمد بودن آموزش‌های مجازی، تجربه دنیا در این زمینه ثابت کرده که این آموزش‌ها می‌توانند از کیفیت خوبی برخوردار بوده و علاوه بر این درآمدزایی بالایی برای مراکز آموزشی داشته باشند.

وی تاکید کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته تا دو سال آینده گردش مالی آموزش مجازی و اعطای مدارک تحصیلی در مقاطع مختلف از این طریق به حدود ۳۲۵ میلیارد دلار می‌رسد که بازار بسیار خوبی است و ما هم باید بهره خود را از این بازار پرسود داشته باشیم.

وزیری خاطرنشان کرد: آینده آموزش در بسیاری رشته‌ها بصورت مجازی و ارتباطات بین الملل خواهد بود و هم اکنون بیش از هفت پلتفرم با لوگوی دانشگاه‌های بزرگ دنیا در سطوح مختلف آموزش‌های کوتاه مدت تا مقطع تحصیلی دکتری در حال ارائه آموزش‌های مجازی هستند و ما نباید از این قافله عقب بمانیم.

وزیری از راه اندازی مرکز آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد و افزود: در حال حاضر پیگیر ارتقای این مرکز به “دانشکده مجازی” هستیم.

وی یادآور شد: طبق بررسی های صورت گرفته هم اکنون ۲۰ درصد محتواهای آموزشی ما قابلیت ارائه به صورت مجازی را دارد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به وجود هفت بیمارستان آموزشی در استان گفت: برخی این تصور را دارند که در این بیمارستانها به بیماران به دید آزمایشگاه نگاه می‌شود، درحالیکه این نوع نگاه هم خلاف شئونات است و هم خلاف اخلاق.

وزیری گفت: قبول دارم که تمام افرادی که به بیمارستانهای آموزشی مراجعه می کنند باید عالی ترین کیفیت را در خدمات مطالبه کنند، اما این را هم باید در نظر گرفت که عنوان این بیمارستانها “آموزشی” هم هست و باید در کنار درمان، آموزش را هم مدنظر داشته باشیم و ممکن است در این بیمارستانها نوع مداخلات پزشکان در بررسی مشکلات بیماران بیشتر از سایر بیمارستانها بوده و آزمایشات بیشتری گرفته شود.

این مسئول باتاکید بر کسب رضایت از بیماران در انجام آموزش‌های بالینی گفت: تمام تلاش ما این است که در کنار درمان بیماران بتوانیم آموزش‌های مناسب را هم به نسل آینده پزشکان کشور ارائه کنیم.

وزیری با بیان اینکه هر دانشجویی نمی تواند به راحتی وارد حوزه بالینی شود، گفت: دانشجویان باید پیش از حضور در بالین بیماران مهارت‌های لازم را کسب کرده و بر روی مولاژها کار کرده باشند. علاوه بر این هنگام حضور دانشجویان بر بالین بیماران یک استاد کنار آنها بوده و تمام فعالیت‌های آنها را تحت نظر دارد.

وزیری گفت: هرآنچه که نیاز آموزشی دانشجویان است خریداری کرده‌ایم و وسیله و دستگاهی در حوزه آموزش روز پزشکی دنیا نیست که در اختیار نداشته باشیم، اما نیاز است که در کنار استفاده از تجهیزات و وسایل، دانشجویان پزشکی حتما بر بالین بیماران حاضر شده و از نزدیک آموزش‌ها را بصورت عملی فرا بگیرند.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۱۰ دانشکده و مجتمع آموزشی عالی دارد

مدیرکل آموزش دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز در این نشست خبری گفت: زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دارای ۱۰ دانشکده و مجتمع آموزشی عالی مانند دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه و سنقر؛ دانشکده داروسازی، دندانپزشکی، پزشکی، علوم توانبخشی، علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشکده بهداشت و پیراپزشکی و مجتمع عالی اسلام آبادغرب که برای اولین بار از نیمه دوم امسال ” بهمن ماه ” دانشجو می پذیرد، است.

دکتر« کامبیز ورمیدا» اضافه کرد: زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛ هفت بیمارستان خدماتی- آموزشی بالینی نیز وجود دارد که در سطح شهر کرمانشاه فعالیت می کنند، و ۲ بیمارستان امام خمینی (ره) شهرهای اسلام آبادغرب و سنقر کلیایی نیز برای ارتقاء به آموزشی – بالینی در دست اقدام برای کسب مجوز است؛ زیرا هر بیمارستان درمانی امکان ارتقا به آموزشی را ندارد بلکه باید تجهیزات و شرایط خاص آموزشی بخصوصی داشته باشند.

۶ هزار و ۱۵۳ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تحصیل می کنند

ورمیدا همچنین گفت: اکنون در دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه ۶ هزار و ۱۵۳ دانشجو شامل سه هزار و ۲۵۱ دانشجو دختر و ۲ هزار و ۹۰۲ دانشجو پسر تحصیل می کنند.

وی اضافه کرد: از این تعداد؛ ۲ هزار ۹۲۸ نفر در مقطع دکترای عمومی، هزار و ۹۴۲ نفر دانشجوی کارشناسی ناپیوسته، ۱۷۸ کارشناسی پیوسته، ۵۱۲ نفر کارشناسی ارشد، ۱۰۴ دانشجوی دکترای تخصصی، هشت نفر دانشجوی پژوهشی ، ۴۳۲ دانشجوی تخصصی بالینی، ۲۴ دانشجوی MBBS و یک متخصص فلوشیپ فوق تخصص است.

این مقام مسئول دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه همچنین از تحصیل ۶۴۶ دانشجو بین المللی در دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خبر داد و افزود: ۱۱۸ دانشجو خارجی عمدتا از پنج کشور عراق و پاکستان در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تحصیل می کنند و دانشگاه کرمانشاه از این حیث بعد از دانشگاه تهران و بهشتی در رتبه سوم قرار دارد.

ورمیدا در ادامه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دارای رشته های متنوع پزشکی است؛ بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ۲۰ رشته پزشکی و کارشناسی پیوسته و ۶ رشته پزشکی ناپیوسته، ۲۹ رشته کاردانی، پنج رشته لیسانس پزشکی، ۱۲ رشته دکترای پژوهشی، ۲۱ رشته تخصصی بالینی، ۲ رشته فوق تخصصی و یک رشته فلوشیپ دارد.

وی همچنین در پایان از برنامه های توسعه آموزشی و ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد.

دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه۲۷ عضو هیات علمی در سال جاری جذب می کند

دبیر امور هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز در این نشست خبری گفت: این دانشگاه در حال حاضر ۵۴۵ عضو هیات علمی دارد که از این تعداد رتبه ۲۷۰ نفر از اعضای هیات علمی “پایه” قلمداد می شوند و ۲۶۶ عضو هیات علمی بالینی و ۹ عضو هیات علمی گروه های عمومی مانند معارف و زبان است.

دکتر «مسعود صادقی» افزود: براساس تقسیم بندی دیگر از این ۵۴۵ عضو هیات علمی؛ ۴۹۹ عضو هیات علمی آموزشی و و ۴۶ عضو هیات علمی پژوهشی است که بیشتر به امر تحقیق و پژوهش بعد آموزش می پردازند.

وی همچنین گفت: از این تعداد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛ ۶۰ نفر استاد تمام و ۱۲۰ نفر در مرتبه دانشیار هستند که در مقایسه با دیگر دانشگاه ها، تراز علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را بالاتر از میانگین کشور قرار داده است.

دبیر امور هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در بخش پایانی صحبت های خود از جذب ۲۷ عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: برنامه داریم در راستای توسعه و ارتقا کیفیت آموزشی در سال آینده نزدیک ۵۲ عضو هیات علمی دیگر جذب کنیم.

  • منبع خبر : مژده خبر