مژده خبر- نشست پیگیری طرح توسعه پژوهشگاه صنعت نفت کرمانشاه به «محمدطیب صحرایی» استاندار کرمانشاه و رییس پژوهشگاه صنعت نفت کشور در سرسرای شهید سلیمانی استانداری برگزار شد.

 

 

به گزارش مژده خبر به نقل از ایرنا، در این جلسه توافقات اولیه برای تامین اعتبار طرح توسعه پژوهشگاه صنعت نفت استان کرمانشاه انجام شد.

پژوهشگاه صنعت نفت کشور به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تحقیقات نفتی خاورمیانه، از سه پردیس پژوهشی شامل ۱۲ پژوهشکده فعال در حوزه‌های مختلف تشکیل شده که با اجرای طرح توسعه آن در کرمانشاه، بخش زیادی از نیازهای پژوهشی و نظارتی استان در حوزه نفت و گاز مرتفع می‌شود.

نخستین مرکز تحقیقات و مهندسی پژوهشگاه صنعت نفت کشور سال ۸۷ در کرمانشاه راه‌اندازی شد.

این مرکز با پشتوانه تحقیقاتی و پژوهشی ۵۰ ساله پژوهشگاه صنعت نفت کشور با هدف ارایه خدمات فنی و علمی به واحدهای صنعتی نفتی و غیرنفتی و ساخت مواد شیمیایی و بهینه سازی روش‌های موجود در مقیاس آزمایشگاه راه‌اندازی شده است.

پژوهشگاه صنعت نفت کشور دارای پژوهشکده های تحقیقاتی متعدد از جمله پژوهشکده‌های حفاظت صنعتی و محیط زیست، پالایش نفت، مهندسی توسعه فرآیندهای شیمایی، گاز، علوم و تکنولوژی پلیمر، شیمی و پتروشیمی و مرکز مطالعات و پژوهش‌های اکتشاف و تولید است.

بحث راه اندازی مرکز تحقیقات و مهندسی نفت در کرمانشاه با توجه به فعالیت سه واحد پتروشیمی، یک واحد پالایشگاه فعال و یک پالایشگاه بزرگ ۱۵۰ هزار بشکه‌ای در حال احداث و صنایع پایین دستی در اولویت قرار گرفته است.

واحد بهره برداری نفت شهر که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری غرب کرمانشاه و ۶۰ کیلومتری شهرستان قصر شیرین قرار دارد با ظرفیت اسمی ۱۵ هزار بشکه در روز نفت تولیدی میدان نفت شهر را پس از فرآورش، شیرین سازی و نمک زدایی به تلمبه خانه نفت شهر ارسال، که در نهایت بخشی از خوراک پالایشگاه کرمانشاه را تامین می نماید.

از آنجا که بخشی از این مخزن در خاک کشور همسایه ، عراق قرار دارد از جایگاه و حساسیت ویژه ای برخوردار است. همچنین واحد نمک زدایی نفت شهر در سال ۱۳۸۶ با ظرفیت اسمی ۱۵۰۰۰بشکه در روز راه اندازی گردید. این واحد به منظور افزایش تولید از میدان مشترک نفت شهر احداث گردیده است.

  • منبع خبر : ایرنا