مژده خبر- نشست شعرخوانی و کارگاه شعر آیینی با عنوان « به آیین آسمان» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با حضور شاعران آیینی استان برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار مژده خبر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، نشست شعرخوانی و کارگاه شعر آیینی با عنوان « به آیین آسمان» در کرمانشاه با حضور مصطفی محدثی خراسانی شاعر و منتقد ادبی و عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و وحید سمنانی شاعر و منتقد ادبی و با حضور چشمگیر شاعران آیینی استان کرمانشاه و شاعران عضو محفل ادبی بیستون با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و خانه کتاب ادبیات ایران در سالن اجتماعات زنده یاد احمد عزیزی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد.

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و منتقد ادبی و عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه این نشست گفت: این نشست‌ها توسط بنیاد شعر و داستان ایرانیان و خانه کتاب در فواصلی در سراسر کشور به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌گردد، که این دوره به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تبدیل شد به یک کارگاه شعر آیینی و یک عصر شعر آیینی که با استقبال شاعران جوان کرمانشاهی روبرو شد.
وی بیان داشت: هدف کلی از این نشست‌ها ایجاد انگیزه برای شاعران خصوصاً نسل جوان که در چنین نشست‌هایی به توانایی‌های خودشان پی ببرند و استعداد خود را پیدا کنند و آن‌هایی هم که خودشان را شناختند و در مسیر شعر قرار دارند این مسیر ادبی را به خوبی طی کنند.
این شاعر و منتقد ادبی در خصوص نحوه برگزاری کارگاه آموزشی شعر گفت: نکته برای من ار جالب بود که در جمع حاضرین در جمع انگار با دقت و جان و دل اشعار را گوش می‌دادند و از لحظه لحظه آن در جلسه بهره می‌بردند.
وی در خصوص جایگاه شعر آیینی در بین جوانان و شاعران کرمانشاه بیان کرد: میزان علاقه‌مندی و اطلاعی که شاعران شرکت کننده در جلسه از شعر آیینی داشتند نسبت به سایر نقاط کشور در سطح بالا، مطلوب و قابل قبول و چشمگیری بود که امیدوارم با برگزاری چنین کارگاه هایی جایگاه شعر آیینی و پیشرفت شاعران این حوزه را بهتر از قبل ببینیم.
محدثی خراسانی، فعالیت نهاد کتابخانه های عمومی در حوزه شعر و برنامه های فرهنگی را چنین بیان کرد: یکی از فرهنگی‌ترین مجموعه‌های کشور نهاد کتابخانه‌های عمومی است که بنای آن نیز بر کتاب است و کتاب مرجع ما برای فرهنگ، معرفت و همه مقوله‌های از این دست است لذا این نهاد فرهنگی ظرفیت بسیاری دارد که در این چند سال اخیر بسیار موثر و چشمگیر کار کرده است، که باید بیش از این از این موقعیت استفاده کرد.
وی افزود: این نهاد فرهنگی در ایام بیماری همه گیر کرونا که تمام ادارات و سازمان های فرهنگی کار خود را تعطیل کرده بودند یکی از نهاد های فرهنگی که توانست خوب کار کند و خلع فعالیت فرهنگی را در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و جذب جوانان و نوجوانان به برنامه های فرهنگی پر کند و توانست بسیاری از برنامه های فرهنگی را پوشش دهد.
وی در ادامه افزود: این ظرفیت عظیم باعث شده کارهای درخشانی در سطح کشور صورت گیرد و این برنامه ها را می توان در بخش های فرهنگی ادارات دیگر تعمیم داد تا در کشف استعدادهای درخشان حامی و همراه باشند.
در ادامه شاعر کیومرث سلطان آبادی این گونه خواند:

در جنگ و نبرد یک سرِخَم آورده
دشمن زبون دوباره کم آورده
ترسیده ز قاسمان ایران عزیز
آشفته شده رو به حرم آورده

شاعر؛ محنا امیری
چرا سر کرده ای تو در گریبان !؟
سکوتی کرده ای بر زخم ایران!
پشیمان باش اگر غیرت سرت شد !
حرم با خون انسان شد پریشان!
جاری شده خون از حرم شاهچراغ
از یاد نمی رود غم شاهچراغ
ما نسل مدافعان و ایران حرم است
بالاست همیشه پرچم شاهچراغ
گفتنی است؛ در این نشست شاعران آیینی کرمانشاهی به شعرخوانی پرداختند و اساتید ادبی مدعو به تحلیل، نقد، بررسی و آموزش روش های شاعری و بکارگیری کلمات در قافیه ها و ابیات در شعر پرداختند.

  • منبع خبر : مژده خبر