فرشید جعفری/ مژده خبر- دومین مطلب از جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه را به معرفی روستای تاریخی و زیبای نوژیوران (نجوبران) اختصاص داده ایم که باهم می خوانیم:

نژیوران(Nouzhivaran)
موقعیت وتاریخچه روستای نژیوران:

روستای نژیوران (نجوبران) از توابع بخش بیستون شهرستان هرسین در استان کرمانشاه در فاصله ی ۵ کیلومتری شهر بیستون و ۲۵کیلومتری شهرستان هرسین و ۴۰کیلومتری کرمانشاه واقع شده است.
این روستا از جنوب به کوه پراو دره گل دره واز جنوب غربی به دره سیراوله محدود می‌شود. نژیوران آز سطح دریا ۱۳۰۷کتر ارتفاع دارد.

آب و هوای آن در فصل بهار و تا نیمه تابستان مطبوع و دلپذیر و در پاییز و زمستان سرد است. رودخانه پر آب دینور در شرق روستا جریان دارد و غار های گلستان و زری نیز در جنوب غربی آن قرار گرفته اند. گورستان قدیمی و پل آجری نوژی وران  که قدمتی طولانی دارند بیانگر پیشینه تاریخی این روستا است.

مردم روستای نژیوران به زبان کردی و با گویش کلهری سخن می‌گویند، آنها مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
الگوی معیشت و سکونت

فعالیت های اقتصادی این روستا بر زراعت، دامداری، پرورش زنبورعسل و انجام کارهای خدماتی استوار است. عمده ترین محصولات اراضی روستایی به دو صورت آبی و دین کشت میشوند عمده ترین محصولات زراعی را گندم، ذرت ، چغندر قند، سیب، گلابی، گیلاس و زردآلو تشکیل می دهند.

وجود مراتع غنی و حاصلخیز دشت چمچمال سبب رونق دامداری در روستای نوژی وران شده است و مهم ترین محصولات دامی این روستا شامل: انواع فرآورده های لبنی مانند: دوغ،  ماست،  شیر، کره و روغن حیوانی است. نوژی وران روستای دشتی به بابافت مسکونی متمرکز است. معماری خانه های روستاییان از اقلیم، نوع معیشت و فعالیت‌های خانوارهای روستایی متاثر شده و شکل گرفته است.

اتاق استراحت، اتاق پذیرایی، مطبخ، تنور خانه، سرویس بهداشتی، طویله، انبار مکانی برای پارک تراکتور و حیاط از فضاهای معمول در خانه هاست.

دیوار خانه های قدیمی به علت سرمای سخت زمستان ضخیم ساخته شده‌اند و سقف مسطح آنها با تیرهای چوبی و اندود کاهگل پوشیده شده است. مصالح به کار رفته در خانه های قدیمی شامل سنگ، خشت، گل و چوب است، اما در ساخت خانه های جدید از مصالح آهن، سیمان، آجر و سنگ نیز استفاده می شود.

جاذبه های گردشگری

روستای نژیوران به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی متنوع و کم نظیر یکی از روستا های بسیار زیبا و شگفت انگیز استان کرمانشاه است. مراتع غنی، ارتفاعات بلند پراو، سراب نوژی وران و دیگر چشمه ساران جوشان از جذاب ترین جلوه های طبیعی این روستا به شمار می آیند.
سراب نوژی وران پشت کوه بیستون (در غرب جاده بیستون و سنقر واقع شده است.) قلمرو این سراب طبیعی زیستگاه گونه های نادر گیاهی و جانوری است. کوهستان پراو از کوههای قرال، دو قرال، راق چرمی و داربید تشکیل شده و مرتفع ترین قله این کوه ۳۳۵۷ متر است. ژرف ترین غار خاورمیانه (غار پراو) در دامنه جنوبی یکی از قله های این کوه واقع شده و چشم انداز این کوه بسیار زیبا و شگفت انگیز است. مناظر درختان، درختچه های کوتاه وبلند و انواع جانوران وحشی مانند: بز کوهی, خرس, پلنگ, گرگ و روباه از جاذبه های حیات وحش این روستا هستند.

دشت چمچمال و مرا تع غنی و حاصلخیز یکی از زیباترین و پر جاذبه ترین دشت های استان کرمانشاه است که در حوالی روستای نوژی وران واقع شده است. مراتع سرسبز و خرم انواع درختان از قبیل کیکم، شن، زالزالک، بلوط، انجیر، ارژن، گلابی و آلبالوی وحشی به همراه انواع گیاهان دارویی: مانند گل ختمی، آویشن، سرخ پا، پونه و روناس از جاذبه های طبیعی بی نظیر این دشت و اطراف آن محسوب می شود.

رودخانه دینور از شرق روستا می‌گذرد. حواشی این رودخانه بسیار زیبا دارای منظره های بدیع و خارق العاده است.

تعدد آبزیان و انواع جانوران و پرندگان وحشی از بهترین جلوه های طبیعت اطراف رودخانه به شمار می آیند. حواشی این رودخانه مکان بسیار فرح بخشی برای گذران اوقات فراغت خانواده‌هاست. از دامنه کوه پراو دو چشمه پر آب جاری می‌شود، که از جاذبه های طبیعی روستا به شمار می آید. اطراف این چشمه ها با زیبایی های طبیعی و جذاب از جمله مکان های مناسب برای تفریح مردم روستا و گردشگران است.

از مهمترین مراسم و آیین هایی که در بین مردم روستا رواج دارد برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم به ویژه ایام تاسوعا و عاشورا است. همچنین در اعیاد مذهبی فطر و قربان پس از نماز عید به دیدار اقوام می روند.

اجرای برخی بازی ها و ورزش های معمولی نیز در روستا متداول است، مهم‌ترین سوغات روستای نژیوران سیب و انواع فرآورده های لبنی مانند شیر ماست و روغن حیوانی است.

دسترسی: روستای نژیوران از طریق شهرهای کرمانشاه سنقر، هرسین، صحنه و بیستون قابل دسترسی است و تمام جاده های منتهی به این روستا از شهر های مزبور آسفالت و اتومبیل رو است.

  • منبع خبر : مژده خبر