مژده خبر- در این بخش از معرفی کاندیداهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان های اسلام آباد غرب و دالاهو با عادل باقری آشنا می شویم.

مژده خبر: ۱_ لطفاً از خودتان برای مردم و مخاطبان عزیزمان بگویید؟.

«بسم الله الرحمن الرحیم»

با عرض سلام به خدمت مردم شریف کرمانشاه و اسلام آباد غرب و دالاهو، بنده عادل باقری، از سمت پدر روستای کله جوب و از سمت مادر روستای چغاکبود سیاه سیاه هستم.
بنده حقوقدان و بازنشسته ی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هستم.
افتخار خدمت در مناطق عملیاتی و جبهه‌های حق علیه باطل رو دارم.
سالها به عنوان کادر درمان و مشاور حقوقی و پرستار خدمت کردم.
مشاوره ی حقوقی پروژه‌های صنعت نفت و گاز و مدیر حقوقی استارت آپ تأمین مالی پروژه های صنعتی به روش بلاک چین، و سابقه ی فعالیت در حوزه امکان سنجی و بررسی شاخص‌های اقتصادی و سودآوری پروژه‌های صنعتی را دارم.
باتوجه به شغل بنده که خدمت در نیروهای مسلح بوده، مجبور شدم که به ناچار از زادگاه هم دور باشم.

 

مژده خبر: ۲_با چه انگیزه ای وارد عرصه ی انتخابات شده و شعار اصلی شما در این انتخابات چیست؟

«آمده ام تا صدای مردمم باشم»
رۇیای خدمت به مردم عزیزم و دغدغه و ناراحتی بابت مشکلات موجود در سرزمین مادریم، همیشه بخش جدا ناشدنی از وجود من بوده است.
وقتی می‌بینم که جوانان با استعداد منطقه با ناامیدی و حسرت یک شغل مناسب سر می کنند، وقتی می بینم بزرگسالان امکانات و سطح رفاهی مناسبی ندارند، وقتی که می‌بینم این منطقه با وجود این همه پتانسیل از نظر رشد همچنان عقب نگه داشته شده، نتوانستم دست روی دست بگذارم. به خصوص وقتی می‌بینم در سال‌های گذشته بسیاری از مناطق در کشور با مدیریت مناسب در حال رشد و پیشرفت هستند، اما در منطقه ی ما هیچ اتفاق مثبت و سازنده ای نیفتاده است، که زمینه ساز رفع ریشه ای مشکلات باشد. پس با رخصت از  مردم سرزمینم، برای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، کاندید شدم، تا در صورت صلاحدید مردم، و به پشتوانه ی آنها به خصوص جوانان، شروع به برطرف سازی موانع موجود کنیم. و به یاری خدا همه با هم دست در دست هم دهیم و برای رشد و آبادانی شهرمان بی‌وقفه تلاش کنیم. من از جنس مردم هستم و مشکلات را درک می کنم. مردم ما دلخور هستند. اما اگر نماینده ای دلسوز داشته باشیم که دغدغه ی او رفع مشکلات و آبادانی شهر باشد، مردم با او همدل و همراه خواهند شد و آن زمان است که همه با هم می‌توانیم، شهرمان را به آن رفاه و آبادانی که مستحق آن است برسانیم.

۳_ تا چه اندازه بر مشکلات شهرستان واقف هستید و آیا برنامه ای مکتوب برای رفع این مشکلات دارید؟

در شهر ما مشکلات عدیده و گسترده‌ای وجود دارد که شاخص‌ترین آن بحث اشتغال و بیکاری است.
بیکاری نشأت گرفته از نبود صنعت مناسب، کافی، و درآمدزاست که این خود ریشه ی همه ی مشکلات موجود است.
تا زمانی که در این شهر توسعه ی اقتصادی، درآمدزایی و جذب سرمایه اتفاق نیفتد، ریشه ی مشکلات خشک نخواهد شد.
بودجه ی محدود هیچگاه جوابگوی رفع مشکلات نخواهد بود و متاسفانه شاهد هستیم که همان هم این سال‌ها صرفاً به ابزاری برای تبلیغات مدیران بدل شده است.
ما نمی‌توانیم از کسی غیر خودمان انتظار گره گشایی داشته باشیم.
این خود ماییم که باید در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، دامداری، باغداری، گردشگری، صنایع دستی و بازرگانی در منطقه ی خود زیرساخت‌ها را فراهم سازیم و فرصت‌های سرمایه گذاری را ایجاد کنیم.
امکان سنجی کنیم، شاخص‌های اقتصادی را نمایان سازیم، و پس از آن فریاد بزنیم سرزمین ما آماده ی سرمایه‌گذاری است.
و به دنبال آن شرایط منحصر به فرد جغرافیایی و فرصت منطقه ی ویژه ی اقتصادی را به رخ سرمایه‌گذاران بکشانیم و آنان را متقاعد سازیم که در منطقه ما سرمایه‌گذاری کنند.
جوانان ما باید در جهت بازرگانی و تجارت گام بردارند. فرصت های صادراتی در کشورهای همسایه، به خصوص عراق، شناسایی شود و به دنبال تامین و صادرات باشیم.
ما باید بتوانیم از موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر منطقه‌مان به خوبی بهره ببریم و چشم انداز ما باید تبدیل منطقه‌ ی ما به یک قطب صادراتی در کشور باشد.
ما باید با مدیریت و رفع موانع موجود، به دنبال تولید محصولات صادراتی و به دنبال آن کسب سهم در بازارهای کشورهای همسایه باشیم.
بخشی از طرح مولدسازی می‌تواند یک ابزار در شروع تبدیل پروسه ی تبدیل منطقه به یک قطب صادراتی باشد.
ما باید شرایط مثبت سرمایه‌گذاری در منطقه ی خود را به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.
بله، کشاورزی را می‌خواهیم رشد دهیم ابتدا مدیریت آب الزامی است.
دامداری را بخواهیم رشد دهیم ابتدا باید دامداران مان را با دامداری صنعتی آشنا کنیم، و همه ی اینها را خودمان و با یک سیستم مدیریت صحیح باید انجام دهیم، اتفاقی که متاسفانه تاکنون هیچ وقت نیفتاده است.

چندی پیش جشنواره ی نمد در شهرمان برگزار شد، که اتفاق مثبتی بود. اما بعد از آن چه کسی مسئول شد که این محصول را به چشم یک کالای صادراتی نگاه کند و برای آن بازاریابی کند؟ چه کسی برای تجاری‌سازی این صنعت ریشه‌دار شهرمان، طرح ارائه داد و آن را بررسی کرد؟ آیا واقعاً با تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ و تلاش نمی‌توان همین صنعت را به درآمدزایی رساند؟
وظیفه ی مدیران است که با کمک جوانان بتوانند، هر ظرفیت موجود را، به یک فرصت برای رشد، اشتغال زایی، و درآمدزایی تبدیل کنند.
مثال دیگر گلخانه ی کوثر، طرحی بسیار ارزنده است که می تواند اهداف صادراتی را تامین می‌کند.
این طرح باید در جهت تولید محصولات مورد نیاز کشورهای همسایه پیش برود.
تلاش‌ها برای جذب سرمایه‌گذار، برای تکمیل این طرح، با همه ی قوا باید اتفاق بیفتد. چرا که این طرح زمینه ساز اتفاقات مثبت آتی، در جهت رشد صادرات خواهد بود.
ما باید پس از امکان سنجی دقیق و کامل این طرح، نتایج مطالعات بازار، شاخص‌های اقتصادی نظیر IRR، و دوره ی بازگشت سرمایه ی این طرح را برجسته کنیم، و در جهت جذب سرمایه‌گذاران از آن بهره ببریم.
مشکل مسکن و جلوتر از آن مسکن مهر، از دیگر مشکلات اساسی موجود است که باید در اولویت برنامه ی هر نماینده باشد و با پیگیری‌های مداوم و برگزاری جلسات فوری تعیین تکلیف شود.
از دیگر نگرانی‌های اصلی بنده مشکل آب شهر و سد چناره است. حتماً باید یک تیم متخصص از شهر، مسئولیت پیگیری آن را به عهده بگیرد. و مبادا اجازه دهیم بی مدیریتی و غفلت یک لطمه و آسیب جبران ناپذیر به شهرمان وارد کند.
از دیگر اولویت‌های بنده به حداکثر ظرفیت رساندن واحدهای صنعتی شهر است.
مشکلات موجود سر راه تولید باید به هر طریق ممکن رفع گردد.
ما برای حرکت رو به جلو ابتدا باید از ظرفیت‌ها و دارایی‌های موجودمان به خوبی بهره ببریم. شرایط را تثبیت کنیم و به پشتیبانی آنها به سمت جلو حرکت کنیم.
راه آهن اسلام آباد یک کلید حیاتی برای پیشرفت این شهر، و دریچه‌ای به سوی تجارت و صادرات است که می‌تواند گره گشای مشکلات باشد. پس تکمیل این پروژه و عملیاتی بودن آن بسیار حائز اهمیت است. پروژه‌های نیمه تمام باید با قانع کردن سرمایه‌گذاران، که سود مناسب آنها به دلیل موقعیت خاص منطقه تامین خواهد شد، باید پیگیری شوند تا به اتمام برسند.
البته که ما پتروشیمی را قطعاً با جدیت پیگیری خواهیم کرد اما خب نمی‌توان امیدی به آن داشت، چرا که این طرح هم مشکل پایداری تامین خوراک دارد، هم فرایند آن بسیار آب بر است و هم چالش متانول مازاد کشور را تشدید می‌کند.

ما چند سال پیش به آن دل بستیم و فریاد زدیم پتروشیمی مطالبه ی اصلی مردم اسلام آباد است، خیر، مطالبه ی مردم اسلام آباد مدیریتی دلسوز است که بدون اتلاف هیچ زمانی بتواند هرظرفیت موجود را به یک فرصت تبدیل کند و همه ی مسیرهای توسعه ی اقتصادی را توأمان پیش ببرد.

۴_ظرفیت‌های این شهرستان را در چه سطحی می‌بینید؟ آیا این ظرفیت‌ها پاسخگوی برنامه‌های شما هستند؟

قطعاً بله، شهرما یک بهشت برای سرمایه‌گذاری و پیشرفت است.
ما کشاورزی داریم، دامداری داریم، باغداری، صنایع غذایی، صنایع دستی و منطقه تاریخی و مناسب جهت توسعه گردشگری داریم.
ما کارخانه ی قند، لبنیات، آرد، سرامیک و بتن را داریم.
ما طرح فرو آلیاژ سیلیس منیزیم را داریم که پیگیری و به اتمام رساندن آن صدها فرصت جدید، برای درآمدزایی، سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی ایجاد خواهد کرد.
از همه مهمتر موقعیت جغرافیایی مناسب منطقه، و نزدیکی به مرزهای بین المللی، و استان‌های غربی و جنوب غربی کشور است که شهر ما را به یک شاهراه و مسیری منحصر به فرد، برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.
ما راه آهن اسلام آباد را داریم، که تکمیل آن افزایش و سرعت عمل در صادرات، و تصاحب بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه، به خصوص کشور عراق را، مقدور می‌سازد.
ما منطقه ی ویژه ی اقتصادی داریم، که با ایجاد زیرساخت‌هایش فرصتی بی‌نظیر برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری جهت رشد و تولید ایجاد خواهد کرد. کدام شهر تا این اندازه پتانسیل و ویژگی مثبت و مناسب دارد؟!
این ها صرفاً ویژگی‌های منطقه ی ما بود، ما مردمی پاک، باهوش، تلاشگر و مستعد پیشرفت و ترقی داریم که اصلی ترین سرمایه ی این شهر محسوب می شود.
تنها چیزی که نیاز داریم یک مدیریت دلسوزانه و آگاهانه است که بتواند مردم را با خود همراه، همدل و هم مسیر کند.
تا با تلاشی بی‌وقفه از ظرفیت‌های موجود استفاده نموده و موفقیت و پیشرفت را به ارمغان آورد.

۵_چه راه‌هایی را برای ارتباط دو طرفه با رأی دهندگان و نخبگان در طول دوره نمایندگی طراحی کرده‌اید؟

در آغاز شروع به کار و خدمتم سامانه ای کارآمد که بتوانم به طور مستمر با مردم در تماس باشم راه‌اندازی خواهم کرد.
سامانه‌ای که بتواند مشکلات، انتقادات، پیشنهادات، و راهنمایی‌های مردم عزیزمان را دریافت کند.
البته اکنون نیز چنین سامانه‌هایی وجود دارند اما متاسفانه کارایی آنها محدود بوده و نتیجه ی مشخص و روشنی را به همراه نداشته است. شما اهالی رسانه به طراحی سامانه ی مردمی اثربخش کمک شایان فراوانی می‌توانید داشته باشید.
به دنبال آن تیمی از جوانان و نخبگان تشکیل خواهد شد، مشکلات را شناسایی کنند و موانع رشد، به خصوص در زمینه اقتصاد را در حوزه‌های مختلف، با ریز جزئیات و به صورت ارتباط مستقیم، با فعالان حوزه‌های مختلف، ارزیابی، مطالعه و گزارش کند.
به فرض اگر بخواهیم سرمایه‌گذاران را قانع کنیم که در بخش دامداری صنعتی سرمایه‌گذاری کنند، چه مشکلاتی در سر راه است؟ نخبگان باید این مشکلات را بررسی کرده، راهکار ارائه دهند و امکان سنجی طرح ها را انجام دهند.
در اصل آنچه که دلگرمی من است که بتوانم صدای مردمم باشم و در راستای توسعه ی شهر گام بردارم، نخبگان، جوانان، قدرت و فکر و پشتیبانی آنهاست.
ما باید در کوتاه‌ترین زمان با صنعتگران، دامداران، کشاورزان، باغداران و همه ی فعالان اقتصادی، جلسات مداوم و منظم برپا کنیم و مشکلات و موانع رشد را از آنها جویا شویم. اینجا هم به کمک نخبگان نیاز داریم تا با ارائه ی راهکارهای خلاقانه، به رفع مشکلات کمک کنند تا بستر رشد میسر گردد.
بنده مقالات منتشر شده ی مرتبط با مشکلات شهر را که مطالعه می‌کردم، بسیار اندوهگین شدم، چرا که جوانان تحصیل کرده و نخبگان اعتمادشان را به ما از دست داده‌اند، و به وضوح این مسئله نمایان بود.
چرا که عدم بهره بردن از این جوانان، سبب شده که آنها نیز در این زمینه فعالیت زیادی نداشته باشند.
شاید صرفاً یک مقاله به عنوان عوامل مۇثر بر خشکسالی آقای بهمن شفیعی را بتوان مثال زد که آن هم قدیمی بود، ما باید جوانانمان را با خودمان آشتی بدهیم و آنان را به این باور برسانیم، که پشتوانه مدیریت شهرستان هستند و پیشرفت و ترقی به دست آنان رقم خواهد خورد. من ایمان دارم که ما به کمک جوانان و نخبگانمان می‌توانیم مشکلات موجود را برطرف سازیم و زیرساخت‌های رشد را فراهم آوریم.

۶_اگر به هر دلیلی وعده‌های انتخاباتی شما عملی نشدند آیا حاضر به استعفا هستید؟

من با مردممان عهد می‌بندم، که با تمام وجودم برای رفع مشکلات موجود و توسعه ی همه جانبه، علی الخصوص اقتصادی شهرمان، تلاش کنم و شبی را سر روی بالین نگذارم، مگر آنکه بدانم در آن روز گامی رو به جلو برداشته شده است.
اگر در نیل به این اهداف، نتوانستم موثر و رضایت بخش عمل کنم، با مردمم پیمان می‌بندم که استعفا خواهم داد. هرچند که پیشتر عرض کردم که مردمم ناظر بر عملکرد بنده خواهند بود.
چ زندگی من همواره ساده و شفاف بوده و ساده و شفاف خواهد ماند. بنده با شفافیت در فعالیت و پاسخگویی به مردمم ثابت خواهم کرد که عادل باقری به دنبال خدمت است و نه هیچ منفعت دیگری.

گزارش ویدئویی از معرفی این کاندیدای حقوق دان مجلس شورای اسلامی از حوزه اسلام آباد غرب و دالاهو را باهم در لینک زیر مشاهده کنید:

 

گزارش تصویری آشنایی با عادل باقری کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه اسلام آباد غرب و دالاهو

 

  • منبع خبر : مژده خبر