مژده خبر - مراسم تکریم و معارفه معاونین پیشین و جدید توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه با حضور رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه،نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری، استاندار کرمانشاه، نایب رئیس مجلس، رئیس کل دادگستری، شورای قضایی استان و سایر مسئولین در تالار انتظار برگزار و دکتر یزدان فلاحی به عنوان معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان معارفه شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در ابتدای مراسم ضمن خیر مقدم به مهمانان و تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت هفته بسیج، با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه حجرات مبنی بر ایجاد صلح و سازش بین مردم، اظهار کرد: یکی از حقوق مسلمانان بر یکدیگر یاری کردن و اصلاح ذات البین است و خداوند متعال در این امر تأکید فراوانی دارد.

در ادامه مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: هدف از تشکیل شوراها و قانونمند شدن فعالیتهای آن، حفظ کرامت انسان‌ها و حل مشکلاتشان می باشد.

وی ادامه داد: قانون شوراهای حل اختلاف پس از ١٧ سال در مجلس به تصویب رسید و در مرحله تأیید در شورای نگهبان است.

مصری افزود: مجلس با استخدام ١٠ هزار نفر در شوراهای حل اختلاف با اولویت کارکنان این شورا موافقت کرده و تدابیر بسیار خوبی در کیفیت اجرای این برنامه دیده شده است.

وی تصریح کرد: اعتماد و باور مردم به شوراهای حل اختلاف باید افزایش یابد چون شوراهای حل اختلاف از اطاله دادرسی جلوگیری می کنند.

در ادامه دکتر صحرایی استاندار کرمانشاه ضمن اشاره به ظرفیت بالای مادی و معنوی استان جهت بهره مندی در مقوله صلح و سازش گفت: ضرورت دارد تدابیر و سازوکارهای مختلفی با اتکا به فرهنگ تربیتی ایرانی_اسلامی مردم و مجموعه ارزشمند فعالان و خیرین جهت پیشگیری از وقوع جرم و ایجاد اختلاف اندیشیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه نیز دیگر سخنران این برنامه بود.

وی ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: فراموش نکنیم این شهدای بسیجی بودند که شجره طیبه انقلاب را حفظ کرده و امروز این عزت و سربلندی را برای ما به ارمغان آورده و به شهدا و به مجاهدان جبهه مقاومت درس دادند.

وی افزود: همین فرهنگ شهادت و مجاهدت بسیج کاری کرد که تفکر جدید، روح و اندیشه تازه و اراده و عزمی قوی در سرزمین هایی که باید مقاومت در آنها شکل گیرد، به‌وجود آید و مصداق آیه «ولینصرن الله من ینصره» شود و حال می‌بینیم که فرزندان فلسطینی با این تفکر بسیجی، رژیم غاصب صهیونیستی را زمین گیر کردند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دستگاه قضایی استان کرمانشاه، شهیدان قنبری و نوروزی را حاصل فرهنگ شهادت و مجاهدت و تفکر بسیجی دانست.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه همچنین با بیان نکاتی در خصوص قوانین جدید شوراهای حل اختلاف، صلح و سازش را بهترین خدمت ممکن به مردم دانست و یادآور شد: از قضات محترم درخواست داریم تا حد ممکن دعواها را به شورا جهت صلح و سازش ارجاع دهند.

وی افزود: میانگین صلح و سازش در پرونده های دستگاه قضایی ۴۳ درصد می باشد و امیدواریم در سال آینده به بالای ۵۰ درصد برسد.

معاون رئیس قوه قضائیه در پایان از همه مردم، ریش سفیدان، بزرگان و مسئولان جهت تقویت بحث صلح و سازش در شوراها درخواست همکاری کرد.

در ادامه معاون پیشین توسعه حل اختلاف در سخنانی گفت: حضور شوراهای حل اختلاف در افزایش کارآمدی دستگاه قضایی و کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به عملکرد ۲ ساله خود در زمان حضور در شورا افزود: در دو سال گذشته در ۶۵ فقره پرونده قتل عمد سازش داشتیم.

فتاحی ادامه داد: گفتمان سازی در حوزه سازش، اهتمام در مشارکت بزرگان و ریش سفیدان در حل و فصل دعاوی و نزاع و قتل و حضور حداکثری در مساجد و بقاع متبرکه با تشکیل کانون‌های ستاد صبر از جمله محورهای فعالیت معاونت توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه بود.

فلاحی معاون جدید توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه نیز در سخنانی با اشاره به اهم برنامه های خود بیان داشت: عملیاتی کردن و تحقق برنامه های ابلاغی در چارچوب سند تحول قضایی از اولویت های کاری است.

فلاحی افزود: تشکیل و تقویت کانون‌های داوری و مؤسسات میانجیگری و استفاده از ظرفیت آنها، استفاده از داوران حرفه‌ای، پیگیری توسعه بیشتر ستاد صبر و استفاده از صلح یاران با انعقاد قرارداد با ارگان‌های مختلف و… از جمله برنامه های دوره جدید معاونت توسعه حل اختلاف دادگستری استان خواهد بود.

در حاشیه مراسم از خانواده شهیدان مهدی نوروزی و سلیم قنبری تجلیل بعمل آمد.

در پایان ضمن تقدیر از زحمات و خدمات ۲ ساله منوچهر فتاحی با ابلاغ حکم جدید یزدان فلاحی به عنوان معاون جدید توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه منصوب شد.

انتظار می رود با این انتصاب شایسته تحولی تازه و مؤثر در راستای حل اختلاف در استان را شاهد باشیم.

  • منبع خبر : مژده خبر