عید غدیر شاید مهم ترین عید ما شیعیان و حتی مسلمانان باشد. ممکن است سوال شود: علت اهمیت این عید و تفاوتی آن با دیگر اعیاد مذهبی چیست؟ در آیه ۵۹ سوره نساء میخوانیم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» ای اهل ایمان از خدا، از پیامبر و صاحبان امرتان اطاعت کنید.
شاید بتوان به تاسی از این آیه مبارک و در یک تفسیر ذوقی گفت، عید قربان و فطر نمود اطاعت از خداوند هستند؛ عید مبعث نمود بارز اطاعت از پیامبر اعظم(ص) است و حفظ و برپایی عید غدیر-آغاز عصر ولایت- نمود عملی اطاعت از اولیالامر خواهد بود. عید مبارک قربان مناسکی برای ذبح نفس اماره به درگاه باری تعالی، عید توحید و بازگشت به سوی خداوند است. عید سعید فطر عید بازگشت انسان به خود او و سپس نظر به وجه الله از روزنه قلبی است که اکنون در صوم و صلوات صفا یافته است. عید سعید مبعث آغاز گوش سپردن انسان به کلام خداوند از لسان پیغمبر اکرم(ص) است؛ اطاعت از نبی به عنوان پلی میان انسان و وجود هستی بخش عالم. و در آخر عید غدیر که ادامه راه بعثت و آغاز تبعیت از ولایت است؛ عصر ولایت تا ظهور.
عید غدیر از این منظر مهم است که احتجاج شیعه بر عدم رها شدن ابناء انسان در عالم ناسوت و ادامه راه بعثت است. الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا. امروز کافران از دین شما نومید شدهاند، لذا از آنان نترسید و از من بترسید، امروز دین شما را به کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و دین اسلام را بر شما پسندیدم.
سوره مائده آخرین سوره نازل شده قرآن و به نظر نگارنده این مرقومه سوره ولایت است. در بخشی از آیه ۳ این سوره خداوند از ناامیدی کافران، کمال دین، اتمام و اکمال نعمت و برگزیدن دین اسلام برای مسلمانان سخن میگوید. اما چرا کافران ناامید شدند، دین تکمیل شد، نعمت تمام و دین اسلام برای مسلمانان برگزیده شده است؟ این نعمت چیزی غیر از نعمت ولایت و سرپرستی نیست. گویی همه آنچه گفته خداوند است تنها در سایه ولایت محققق خواهد شد. به همین سبب است که غدیر برای ما مسلمانان-نه فقط شیعیان- مهمترین اعیاد است.
مراد از این مقدمه مطول اینکه ما به آن اندازه که باید حق این روز را ادا نکردهایم؛ همیشه در غفلت از آن به سر بردهایم و این عید بزرگ مظلوم مانده است. ادای حق این عید بر ما این است که با هر آنچه در توان و وسع داریم جهت ترویج و تبلیغ آن همت کنیم.
ما در کرمانشاه این روز و بسیاری از روزهای دیگر را مورد غفلت و بیتدبیری قرار دادهایم و هیچگاه این مراسمات را در شان این ایام الله و مردم عزیزمان برگزار نکردهایم. بیشتر مراسمات ملی و مذهبی در کرمانشاه به همان شیوه کلیشهای گذشته برگزار میشود و هیچگاه زمینه و بستر لازم برای حضور گسترده و عامه همه اقشار مردم را فراهم نکردیم. لازم است در این خصوص ایدهپردازی و شالودهشکنی کرد و با روشهای نو و افکار متعالی شهرمان را متحول کنیم. به خصوص در این برهه زمانی که انتظار از مسئولانی که پرچمدار دولت انقلابی هستند بیشتر است. بر همین سبیل سعی داریم با نگاهی تحلیلی به جغرافیای شهری کرمانشاه، امکانات و بسترهای موجود، پیشنهادی ارائه دهیم که در خور عید غدیر و دیگر مراسمات ملی و مذهبی باشد و موجبات شوق، شور و شعور عامه مردم را فراهم کند.
اولین و بدیهیترین مسئله، مکانیابی درست برای برگزاری عید غدیر است. سنت پیادهروی و پا به راه بودن سنتی دیرینه و ماندگار در اسلام است. گویی انسان همیشه رهوار و مسافر و در صیرورت است؛ که غیر از این هم نیست. برای پیادهروی باید محلی را نظر گرفت که امکان حضور حداکثری مردم بدون زحمت و مشقت را فراهم کند. مسیری که به اندازه کافی بلند و عریض باشد، دسترسی به آن از طریق حمل و نقل عمومی ممکن باشد، فضای لازم جهت جانمایی مواکب مردمی را فراهم کند و در عین حال برگزاری مراسم موجب مزاحمت و اختلال در زندگی روزمره مردم نشود. باید بتوان امنیت، سلامت و امکانات لازم جهت حضور مردم را فراهم کرد. بافت سنتی شهر کرمانشاه متراکم و خیابانها کم عرض هستند و برگزاری مراسمات در آنجا موجب اختلال در زندگی روزمره مردم خواهد شد.
به نظر بهترین مکان برای برگزاری پیادهروی عید غدیر و مراسمات مشابه مانند پیادهروی جاماندگان اربعین حسینی(ع) و… خیابان شهید بهشتی یا همان بلوار طاقبستان است. این بلوار دارای دو مسیر رفت و برگشت خودرویی عریض و همچنین سه مسیر پیادهرو عریض در کنارهها و میانه بلوار است. طول این بلوار از پل قوسی تا میدان طاقبستان حدودا ۳۵۰۰ متر است و در میدان طاقبستان به بقعه مبارکه امامزاده ابراهیم(ع) منتهی میشود.
پیادهروی در این مسیر خود و به طرف یک حرم وجههای نمادین دارد. ضلع شرقی این بلوار دارای فضای سبز و غیرمسکونی کافی است که جهت برپایی موکبهای مردمی و ایستگاههای خدماتی بهترین مکان ممکن است. باید مسیر رفت خودرویی از پل قوسی تا میدان طاقبستان را جهت مراسم پیادهروی اختصاص داد و مسیر برگشت خودرویی را برای عبور و مرور و حمل و نقل عمومی در نظر گرفت. با این روش حمل و نقل عمومی و زندگی رومزه مردم مختل نخواهد شد. ما شیعیان مولا علی(ع) باید در هر عمل خود اصولی را رعایت کنیم و یکی از آن اصول عدم آزار دیگران است. حتی اگر آن عمل برپایی یک مناسک، شعائر و معروف مذهبی باشد. این مسیر امکان حفظ چنین اصلی را به ما میدهد.
حاکمیت باید بسترساز و مهیا کننده خدمات باشد
نباید فراموش کرد حاکمیت باید بسترساز و مهیا کننده خدمات باشد و این خود مردم هستند که صاحبان انقلاب و به تبع آن غدیر و اربعین هستند. تامین امنیت عمومی مسیر پیادهروی، استقرار ناوگان حمل و نقل عمومی، استقرار نیروهای امدادی مانند اورژانس، حلال احمر، آتشنشانی و همچنین مدیریت غرفهبندی و تحویل مکان به مواکب و هیات وظیفه مسئولان شهری است. چنانچه مسئولان به همین اندازه مدیریت کنند خود مردم فهیم، مومن و معقتد کرمانشاه متولی برپایی این مراسمات با شکوه خواهند شد. در مسیر پیادهروی میتوان توسط نهادهای حاکمیتی و مردمی به ارائه برنامههای فرهنگی پرداخت، ویزیت رایگان مردم توسط پزشکان جهادی انجام شود، مشاوره مذهبی توسط طلاب ارائه گردد، سخنرانی و مدیحهسرایی کرد و سرود و آهنگ اجراء نمود. طیفی از برنامههای ترویجی و تبلیغی با رنگ و بوی ولایی و مذهبی که به حتم فضای شهرمان را متحول خواهد کرد.
و در آخر، مسئولان و متولیان شهر کرمانشاه و مردم معتقد و خدمتگزار همیشگی زائران حسینی(ع) این گوی و این میدان، بدرخشید و در شان مولای مان علیوار و حسینی مسلک مهمانداری و مردمداری کنید.
نویسنده: احسان کرمی
۱ تیر ۱۴۰۳
- نویسنده : احسان کرمی
- منبع خبر : مژده خبر
Wednesday, 29 January , 2025