مژده خبر- رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم که به مناسبت هفته دولت انجام شد، چند دستور و توصیه راهبردی و به تعبیر معظم‌له، «سرفصل» عملیاتی داشتند که اگر رویکرد دولت مردمی آقای رئیسی تحقق این توصیه‌ها و عمل به این سرفصل‌ها باشد، مشکلات کشور یکی پس از دیگری حل خواهد شد؛

۱️⃣ بهر‌ه‌گیری کامل از فرصت؛
« یک توصیه‌ای به همه مسئولین در دوره‌های مختلف داشتم، به دولت سیزدهم نیز عرض می‌کنم؛ زمان شتابان می‌گذرد. این چهار سال زود تمام می‌شود؛ لذا از هر ساعت و فرصتی استفاده کنید. نگذارید این وقتی که متعلق به مردم و اسلام هست، تضییع بشود».

۲️⃣ بازسازی انقلابی و عقلانی؛
«یعنی حرکت بر روی ریل انقلاب در بخش‌های مختلف مدیریتی‌ای که در کشور هست».

۳️⃣ مردمی بودن؛
رهبر معظم انقلاب، مردمی بودن را مقوله‌ا‌ی گسترده دانستند که دارای جلوه‌های مختلفی است؛ از میان مردم رفتن و بی‌واسطه حرف آن‌ها را شنیدن تا اتّخاذ سبک زندگی مردمی و عذرخواهی از مردم در قبال خطاها و اشتباهات مدیریتی، بخش‌هایی از جهات مردمی ‌بودن است.

۴️⃣ عدالت‌‌ورزی؛
رهبر عزیزمان عدالت‌ورزی را اساس جمهوری اسلامی ذکر کردند و فرمودند در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی داریم که می‌توان با نگارش «پیوست عدالت» برای هر مصوبه و بخشنامه صادره، تلاش کرد تا امکانات کشور عادلانه‌تر توزیع شود.

۵️⃣ فسادستیزی؛
فسادستیزی «مکمّل عدالت‌‌ورزی» است. با تجارب موفق آقای رئیسی در قوه قضائیه، باید با زمینه‌ها و سرچشمه‌های فساد در قوه مجریه مقابله جدی صورت گیرد. وجود فساد، ویژه‌خواری و برخورداری‌های بی‌مورد، مصائب امروز کشور است که سرمایه اجتماعی نظام را می‌سایند.

۶️⃣ احیای اعتماد و امید در مردم به‌ویژه در جوان‌ها؛
«بزرگ‌ترین سرمایه برای دولت این است که بتواند اعتماد مردم را جلب کند. البتّه این متأسفانه یک مقداری آسیب دیده و بایستی ترمیم کنید. راهکارش این است که حرف و عمل مسئولین یکی باشد».

۷️⃣ انسجام، اقتدار و اشراف دولتی؛
انسجام دولتی، یعنی از درون مجموعه دولت حرف‌های مختلف به بیرون در نیاید و اقتدار، یعنی دولت می‌تواند آنچه را اراده و تصمیم‌گیری کرده، پیش ببرد. اشراف هم یعنی از گوشه و کنارهای دولت مطلع باشید.

۸️⃣ توجه به اولویت‌های کشور؛
«این اولویت‌ها را بایستی به اولویت بودنش توجه داشت و دنبال کرد، که شاید مهم‌ترینش مسئله اقتصاد است و بعد مسئله فرهنگ و رسانه و علم است». «یک مسئله فوری داریم که مسئله کرونا است؛ مسئله سلامت، الآن یک جنبه فوریت پیدا کرده که باید به این رسید». و توصیه نهایی، «نیت‌های خالص و نیت خدمت، نیت خدایی ان‌شاءالله به شما کمک خواهد کرد».

 

  • نویسنده : فتح الله پریشان
  • منبع خبر : مژده خبر