مژده خبر- به دنبال تنفر اعراب و تماشاگران فوتبال جام جهانی قطر از اسرائیلی ها، دیپلمات اسرائیلی خطاب به صهیونیست‌ها گفت: «هویت خود را مخفی کنید».

 

هر چهار سال یکبار، جام جهانی تب فوتبال را در سراسر جهان به اوج می‌رساند و مردم را از سراسر دنیا گرد هم جمع می‌کند. جام‌جهانی قطر نیز از این قاعده مستثنی نیست اما یک تفاوت وجود دارد «در قطر جایی برای صهیونیست‌ها نیست».

چند روز پیش ویدیویی منتشر شد که هواداران مصری، خبرنگار اسرائیلی را دوره کردند و وقتی او می‌خواهد گزارش خود را شروع کند، همگی فریاد می‌زدند که «زنده باد فلسطین». این اتفاق اولین سرنخ برای فهم این موضوع بود که مسئله فلسطین در قطر زنده است.

با اختلاف زمانی خیلی کمی فیلم دیگری منتشر شد. تعدادی از هواداران لبنانی در حال قدم زدن در خیابان‌های قطر بودند اما وقتی خبرنگار اسرائیلی به آنها نزدیک شد؛ واکنش آنها این بود: «اسرائیلی وجود ندارد، فلسطین وجود دارد.»

صدها هزار هوادار فوتبال از سراسر دنیا راهی قطر شدند، بخش زیادی از آنرا مردم آسیا تشکیل می‌دهند که مسئله فلسطین برای آنها اهمیت زیادی دارد. اما این اتفاق زمانی جالب‌تر می‌شود که فیلم‌های وایرال شده محدود به هواداران ایرانی و عرب نیست. مردم از کشورهایی مانند برزیل هم از مصاحبه با خبرنگاران اسرائیلی امتناع می‌ورزند.

قطر از همان ابتدای میزبانی مرزبندی خود را با فرهنگ غربی مشخص کرد. آنها حضور هواداران همجنسباز را ممنوع کردند و فروش مشروبات الکلی نیز در خیابان‌های قطر ممنوع شد. غرب چندان از این سیاست‌ها استقبال نکرد اما واکنش خاصی به آن نشان نداد. قطر با اینکه به صورت رسمی ارتباطی با اسرائیل ندارد، اما با اصرار و فشارهای فیفا اجازه ورود تعدادی از هواداران و رسانه‌های ساکن رژیم صهیونیستی را داد.

این اجازه البته با اما و اگرهای فراوانی همراه بود، آنها فقط اجازه استفاده از یک آژانس هواپیمایی را داشتند و البته قطر این تصمیم برای سهولت سفر هواداران فلسطینی به قطر انجام داد. در ابتدا تحلیلگران معتقد بودند این گامی برای نرمال کردن روابط قطر و رژیم صهیونیستی است اما با گذشت زمان و رفتار مردم با خبرنگاران اسرائیلی، دوباره ثابت کرد نمی‌شود به این راحتی‌ها برای اسرائیل در میان کشورهای اسلامی جایگاهی قائل شد.

در بازی افتتاحیه که در استادیوم البیت برگزار شد، همه انتظار جام جهانی متفاوت در غرب آسیا را داشتند. هواداران قطری، پلاکارد بزرگی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «همگی خوش آمدید» البته شایان ذکر است که این پلاکارد مزین به پرچم فلسطین بود. خبرنگار گاردین به سراغ یکی از این افراد رفت و در این بار از او سوالی پرسید. وی پاسخ داد: «ما هوای مردم فلسطین را داریم. همه کشورهای اسلامی همراه خود پرچم فلسطین را به همراه دارند زیرا ما همراه آنهاییم».

از آغاز تورنومنت تاکنون چهارهزار شهرک‌نشین و هشت هزار فلسطینی به قطر سفر کردند. تا پایان مسابقات پیش بینی می‌شود حدود بیست هزار نفر از سرزمین‌های اشغالی به قطر سفر کنند. البته این عدد ممکن است با توجه به عدم استقبال مردم از صهیونیست‌ها کاهش یابد.

حساسیت‌های بالای این رقابت‌ها، حدود یک میلیون نفر از سراسر جهان را گرد آورده است. در این دوره همچنین بر خلاف دوره‌های پیشین هواداران ایرانی زیادی نیز در رقابت‌ها حضور دارند. دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی، به نمایندگان خود در قطر توصیه می‌کنند که هویت خود را پنهان کنند.

لیور هایات، دیپلمات رژیم صهیونیستی در نشست خبری گفت: «با نمادهای اسرائیل در عموم ظاهر نشوید و هویت اسرائیلی خود را برای مصالح شخصیتان مخفی کنید».

 

  • منبع خبر : گاردین