مژده خبر- بسته صبحانه خبری امروز مژده خبر (شنبه ۱۶مهر۱۴۰۱) را باهم می خوانیم:

 آمریکا: اجرای سرسختانه تحریم‌ها علیه ایران را ادامه می‌دهیم
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد چنانچه ایران مطالباتش در خصوص اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام را ادامه دهد، مسیر فعلی که اجرای سرسختانه تحریم‌ها است ادامه می‌یابد.

 جنگ روانی علیه ایران
تا این لحظه، هفت کشور آلمان، فرانسه، هلند، اتریش، بلژیک، اسپانیا و ایتالیا از شهروندان خود خواسته‌اند تا سریعا خاک ایران را ترک کنند. بعد از شکست در پروژه جنگ خیابانی، جنگ روانی وارد فاز جدیدی شده است.

 گردهمایی استادان دانشگاه صنعتی شریف لغو شد
سایت دانشگاه صنعتی شریف نوشت: براساس مصوبه جلسه اضطراری شورای دانشگاه صنعتی شریف در شامگاه جمعه ۱۵ مهرماه و با توجه به اهمیت امنیت و سلامت دانشجویان و استادان و همچنین جلوگیری از هر گونه سوء استفاده شبکه‌ها و جریانات بیگانه، گردهمایی استادان دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با رخدادهای ناگوار اخیر لغو و به تاریخ دیگری موکول می‌گردد.

نماینده مجلس: ایتا را ۵ طلبه راه‌اندازی کردند، ما بهتر از واتساپ را می‌آوریم!
آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: ۲ سال است برخی نمایندگان نمی‌گذارند که فضای مجازی را مدیریت کنیم ضمن اینکه برخی نیز از بیرون فشار آوردند. خود آمریکا ۲۷۰ ماده برای فضای مجازی گذرانده است به عنوان مثال اگر تبلیغ ایرانی‌ها در آن باشد باید ببندند به ما که می‌رسد از آزادی می‌گویند!

 ۸۰ درصد روس‌ها از پوتین راضی اند و ۷۸ درصد به او اعتماد دارند
بر اساس نظرسنجی بنیاد عقاید عمومی مستقر در مسکو، تنها ۱۳ درصد از مردم روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور که امروز ۷۰ ساله شد، اعتماد ندارند و ۹ درصد هم عملکرد او را تایید نمی‌کنند. پوتین علیرغم جنگ و تحریم توانسته محبوبیت خود را در سطح جامعه روسیه حفظ کند که یکی از دلایل مهم آن پایان دادن به حضور پلتفرم‌ها و شبکه های اجتماعی غربی و مدیریت افکار عمومی روسیه توسط بیگانگان بود.

 برندگان جایزه صلح نوبل مشخص شدند
کمیته نوبل نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم گرفته جایزه موسوم به «جایزه صلح نوبل» را به یک فرد و دو سازمان اعطا کند. مطابق بیانیه این کمیته، این جایزه به «آلس بیالیتسکی»، روزنامه‌نگار اهل بلاروس، سازمان روسی «مموریال» و «مرکز آزادی‌های مدنی اوکراین» اعطا شده است.

 امضا اسناد مهم همکاری ایران و صربستان در آینده
«باقری» معاون سیاسی وزارت خارجه از امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی و تجاری، مبارزه با جرائم سازمان یافته، کار و رفاه اجتماعی- ورزشی، بهداشت و آموزش عالی در آینده نزدیک خبر داد. این اسناد قرار است در جریان برنامه‌های پیش بینی شده سفر وزیر خارجه کشورمان به بلگراد و رئیس جمهور صربستان به تهران، امضاء و مبادله شود.

 اروپا با یک شوک کامل اقتصادی روبرو است
بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که کشورهای اروپایی با یک شوک کامل اقتصادی روبرو هستند.یک مسئول در بانک مرکزی اروپا درباره کاهش شدید رشد اقتصادی در اروپا در سال آینده میلادی هشدار داد.این مسئول هشدار داده است که اروپا با شوک کامل اقتصادی روبرو است که این مسئله مستلزم احتیاط شدید است.

اغتشاش را پلتفرم‌ها درست می‌کنند؛ اگر با آنها برخورد نکنید باز هم باید منتظر حوادث کف خیابان باشید
همشهری نوشت: ماجرای اغتشاشات اخیر با همه نمونه‌های گذشته متفاوت است و مهم‌ترین تفاوت آن سهم و نقش پلتفرم‌هاست. شبکه‌های اجتماعی تنها محلی برای پوشش گسترده اغتشاشات نیست. تنها برای اطلاع‌رسانی شبکه برانداز نیست. برای خبر راست و دروغ نیست؛ از این نگاه‌های سنتی و بسیط خارج شویم. شبکه‌های اجتماعی، همه اغتشاشات است نه جزء وابسته و ضمیمه. گذشت روزگاری که رسانه صرفا جهت اطلاع‌رسانی بود.

 ثبت بیش از یک میلیون تولد و ۵۴۴ هزار فوتی در سال۱۴۰۰/ تهران در صدر استان‌ها
بر اساس آمار ثبت احوال کشور نرخ ولادت در سال گذشته یک میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۱۱ مورد ثبت شده، همچنین تعداد فوتی‌های ثبت شده ۵۴۴ هزار و ۵۱۵ مورد بوده است. از مجموع ولادت‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۰ در کشور به ترتیب استان تهران، استان خراسان رضوی و استان خوزستان در رتبه‌های اول تا سوم بیشترین تعداد ولادت در سال گذشته در بین استانها را داشته‌اند.

 

  • منبع خبر : مژده خبر