فرشته شایگانی قانع/ مژده خبر- جوانه ها در رژیم غذایی انسان ها از اهمیت خاصی برخوردار است و ارزش ویژه‌ای در تأمین سلامت آنها دارد که بایدبیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مقدمه:
در کشور ایران از هزاران سال پیش، مردم استفاده از جوانه گندم را به عنوان یک آیین سنتی و به شکل سمنو در سفره هفت سین لازم می دانستند. با مصرف جوانه حبوبات و غلات در غذاهای گوناگون به طور مثال: آش، سوپ، حلیم، سالاد و … می توان به سلامت، افزایش طول عمر و تناسب اندام دست یافت.
جوانه ها مولتی ویتامین های طبیعی هستند که طی فرآیند جوانه زدن از دانه ها تولید می شوند. با جوانه زدن، میزان ویتامین ها، املاح معدنی و پروتئین دانه افزایش یافته ولی میزان کالری و کربوهیدرات آن کاهش می یابد.
جوانه ها منبع فراوانی از اسیدهای آمینه آماده جذب، قندهای طبیعی و نیروهای حیاتی هستند. جوانه ها برای سلول های ما مواد مغذی، نیرو و حیات را مهیا می کنند و به همین دلیل، جوانه ها فرایند پیری را به تأخیر می‌اندازند.

لرزش غذایی جوانه ها:
جوانه ها مواد غذایی هستند که با روند طبیعی رشد و تولید چال در گروه سبزی‌ها،آن هم با ارزش غذایی بالا از نظر ویتامین‌ها و املاح محسوب می شوند. تغییرات شیمیایی که در جان‌ها در حین جوانه زدن رخ می‌دهد و باعث می‌شود املاح و ویتامین های آن افزایش یابد. خانه خشک سبزی ها، غلات و حبوبات فاقد ویتامین c هستند ولی در هنگام جوانه زدن به مقدار زیادی ویتامینc تولید می کنند.
جوانه ها منبع فراوانی از اسیدهای آمینه آماده جذب و قندهای طبیعی هستند. با مصرف جوانه های مختلف می توان مقدار قابل توجهی از ویتامین های B را به بدن رساند.

خواص دارویی جوانه ها:
سلنیوم و منیزیوم موجود در جوانه گندم در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر شناخته شده است. به اعتقاد برخی از متخصصان پوست، مو و زیبایی جوانه گندم در درمان ریزش مو، شوره سر و رفع انواع جوش صورت و ناراحتی پوستی موثر است. و بدین منظور می توانید از ماسک جوانه گندم استفاده نمایید به این صورت که پودر جوانه گندم را خمیر کرده و روی پوست صورت بگذارید.
کسانی که از یبوست، خستگی و بی حالی، کلسترول بالا و درد های عضلانی رنج می برند می توانند از این ماده غذایی کمک بگیرند. اگر می خواهید لاغر شوید، پودر جوانه گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا و اگر می‌خواهید چاق شوید آن را ۱۰ دقیقه بعد از غذا میل کنید.
درسنین بالا به علت تحرک کمتر نیاز بدن به انرژی کاسته شده، ولی در مقابل نیاز به ویتامین ها، املاح و پروتئین افزایش می یابد. با مصرف جوانه های مختلف می توانید مقدار قابل توجهی از ویتامین B را به بدن برسانید. توجه به این موضوع که ویتامین های c و E, بتاکاروتن و سلنیوم می تواند از اکسیداسیون چربی ها در بدن جلوگیری کند و نیز تامین منیزیوم می تواند فشار خون را کنترل نماید.

خواص جوانه گندم:
جوانه گندم جزء آن دسته از مواد غذایی است که متاسفانه این خانواده ها به میزان کافی از آن استفاده نمی کنند، این در حالی است که جوانه گندم سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی ضروری برای بدن مانند ویتامینA است. ویتامینA موجود در جوانه گندم باعث افزایش قوت بینایی و شادابی پوست می شود. از سوی دیگر مصرف جوانه گندم خستگی مفرط، ضعف و بی‌حالی را کاهش می‌دهد ویتامین b۱ موجود در جوانه گندم نیز برای تعادل سیستم عصبی ضروری است. جوانه گندم حاوی ویتامین e نیز هست که از آنتی اکسیدان های مهم برای محافظت در مقابل تولید سلول‌های سرطانی است. کسانی که از سوء تغذیه رنج می برند و یا منبع استفاده از سبزی ها را دارند می توانند با تهیه جوانه گندم و مصرف مداوم آن از کمبود منابع غذایی ویتامین ها و املاح معدنی طبیعی بدن جلوگیری کرده و خود را سالم و نیرومند سازند.

خواص جوانه عدس:
جوانه عدس دارای ۸ اسید آمینه ضروری مورد نیاز بدن است ولی ترکیب آن با ذرت، گندم یا برنج کیفیت پروتئینی جوانه عدس را بهتر می‌کند.
جوانه عدس دارای ویتامین های گروه بهA2, B12 و C ,Aاسید لینولئیک، اسید اولئیک است.

  • منبع خبر : مژده خبر