مژده خبر- این یادداشت اطلاعاتی دقیق تر از طرح صیانت است که متاسفانه رسانه ها به مردم نگفته ویا تمایلی به نشر آن ندارند.

از زمانی که بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس مطرح شد بخشی از مردم و نخبگان به خاطر نتایج حاصل از بی کفایتی دولت روحانی که منجر به بروز بحران های این روزهای کشور شده است ،دچار نگرانی و نوعی باورپذیری در اظهار نظرهای مخالفان و شانتاژهای رسانه ای شده اند . که متاسفانه وجود چنین فضایی ؛ ناشی از عدم اقناع سازی مردم و گفتگوی صریح و مستقیم نمایندگان مجلس قبل از رونمایی از چنین طرحی می باشد .

اما آنچه از این طرح باید بدانیم :

طرح صیانت از فضای مجازی به دنبال رفع تبعیض بین پلتفرم‌های داخلی و خارجی است. تا امروز برای پهنای باند به طرف خارجی پول پرداخت می‌کردیم اما طبق این طرح، به تولیدکننده محتوای داخلی حق‌السهم خواهیم داد و اعتبار این کار از محل صندوق تأمین می‌شود.

طبق این طرح تا زمانی که نرم‌افزارها و پلتفرم‌های داخلی رشد نکرده و نتوانند تمام سرویس‌های مورد نظر را ارائه دهند، هیچکدام از پلتفرمهای خارجی، فیلتر و یا متوقف نمی شوند .

ین طرح دست مسوولان را باز می‌کند تا با پلتفرم‌های خارجی رایزنی کنند که در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی فعالیت کنند.

طرح صیانت از فضای مجازی درواقع آغاز قانونمند شدن فضای مجازی برای حمایت از کاربران است.صاحبان پلتفرم‌ها و اپراتورها و کسانی که دوست ندارند فضای مجازی قانونمند باشد، با این طرح مخالف هستند. پلتفرم‌های خارجی درآمد بالایی از کشور ما دارند و هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

در صورت تصویب نهایی این طرح، اختصاص امکانات خدمات پرداخت الکترونیک، حق‌السهم پهنای باند برای تولیدکنندگان محتوای داخلی و معافیت‌های مالیاتی از ابزارهای حمایتی ما برای پلتفرم‌های داخلی است.

در این طرح حق مالکیت معنوی افراد کاملاً مورد توجه قرار گرفته، و به هیچ‌وجه قرار نیست هیچ شبکه‌ای در فضای مجازی مسدود شود.
تا زمانی که پلتفرم‌های داخلی ما نتوانند با نمونه خارجی رقابت کنند، پلتفرم‌های خارجی به کار خود ادامه خواهند داد و مسدودسازی نیست.

در پایان با وجود همه نگرانی ها ؛ این طرح در مرحله بررسی است و در فاز اجرایی قرار نگرفته است . اما فضای مجازی کشور نیاز به ساماندهی دارد تا نااهلان دیگر نتوانند ملت را فریب دهند و معیشت و فرهنگ و هویت مردم را تباه کنند و مملکت را به آشوب بکشانند .

  • نویسنده : آزیتا همتیان پژوهشگر و نویسنده
  • منبع خبر : مژده خبر