به گزارش خبرنگار مژده خبر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، همزمان با دهه امامت و ولایت، در سلسله نشست های نقد و بررسی کتاب های مرتبط با حضرت امیرالمومنین علی(ع) تحلیل و بررسی کتاب: «غدیر: زیربنا، ضرورت، هدف و ولایت» با حضور حجت الاسلام محمد محرابی، از پژوهشگران علوم دینی، رضا کریمی معاون توسعه کتابخوانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه؛ کیوان ماه ور پژوهشگر آثار مرحوم صفائی؛ کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و جمعی از پژوهشگران و با همکاری ادارات کل کتابخانه های عمومی استان های کردستان و ایلام و به میزبانی استان کرمانشاه در محل سالن جلسات اداره کل کتابخانه عمومی در فضای اسکای روم برگزار شد.
حجت الاسلام محمد محرابی، از پژوهشگران علوم دینی، گفت: مرحوم صفایی جمع بین عقل و عرفان و معنویت بودند.
وی در ادامه گفت: از مزایای مهم کتاب اختصار است و حرفهای تکراری نزده است و آغاز زیبا و ادبی دارد و فصلها کافی و دارای ترتیب منطقی هستند.
محرابی گفت: ایشان در این کتاب تفاوت بشر و انسان را بیان کرده است و ولایت را تداوم توحید میدانند
کیوان ماه ور، پژوهشگر آثار مرحوم صفایی گفت: این کتاب مجمل و غنی است و در چاپ جدید اغلاط قبلی اصلاح شده است. ماه ور افزود: نگرش استاد صفایی به غدیر تاریخی نیست بلکه به معنای ولایت میپردازد. در این اثر می خوانیم که معنای ولایت بالاتر از محبت و دوستی است و بین بشر و انسان تفاوت هست. انسان یعنی در سطح وظیفه زندگی کردن ولی بشر فقط به دنبال رفاه و آزادی و عدالت و امنیت است و آنها را ذاتا مطلوب می داند.
رضاکریمی گفت: کتاب غدیر درک خوبی از ولایت و غدیر دارد و ترجمه ولایت به سرسپردگی ترجمه رسا و دقیقی است و به توحید منتهی میشود و برهان این سرسپردگی هم این است که ولی بیش از هرکس به منافع او آگاهی دارد. کریمی افزود: تعبیر متمم که برگرفته از آیه اتمام نعمت است هم زیبا و دقیق است. متمم نعمت کسی است که تمام نعمت ها را به کار میگیرد.
مثال مهندس کارخانه از نمونه مثالهای خوبی است که صفایی در آن تبحر دارد و مباحث ثقیل را آسان و ملموس میکند.
در این کتاب، بیان مصادیق هم موجب میشود تحلیل ها کلی و انتزاعی نباشند. مثلاً مرزبندی با احمدحنبل و جرج جرداق میتواند مقدمه معرفت عمیق به امام باشد.
کریمی در پایان گفت: البته مرحوم صفایی در استنطاق از متون دینی گاهی بی دقتی میکند وی
:کریمی در پایان گفت: البته مرحوم صفایی در استنطاق از متون دینی گاهی بی دقتی میکند و اینخشت کج ممکن است دیواری را کجکند به عنوان نمونه در کتاب آمده که ثار خون است در حالی که معنی صحیح ثار خون مقتول است که باید انتقام گرفته شود و نباید آن را به عنوان خونی کهبدن همانند قلب ومغز به آن نیاز دارد تفسیر کرد بلکه ثار همان خونی است که در جمله اینالطالب بدمالمقتول بکربلا آمده است.
ماه ور در واکنش به سخنان کریمی گفت: فکر می کنم کلمه ثار، که در کتاب بین دو خط تیره درج شده، از اضافات دیگران است و در اصل سخنان استاد نبوده است.
در ادامه این برنامه دو تن از کارشناسان استان های کردستانو ایلام نکات خود را بیان کردند.
- منبع خبر : مژده خبر
Sunday, 22 December , 2024