مژده خبر- کارشناس آسانسور اداره کل استاندارد استان کرمانشاه گفت: 99 درصد اتفاقات آسانسور مربوط به نصابان و سرویس‌کاران غیرمجاز آسانسور است، لذا برای نصب آسانسور در یک ساختمان انتخاب یک شرکت فروشنده آسانسور معتبر در مرحله اول خیلی مهم است.

 

به گزارش خبرنگار مژده خبر، امروزه با گسترش روزافزون جمعیت شاهد بنای ساختمان‌ها و آپارتمان‌های چند طبقه هستیم و به همین دلیل وجود آسانسور در این ساختمان‌ها تبدیل به الزام شده، بنابراین داشتن تأییدنامه ایمنی از الزامات استفاده از آسانسور در اماکن عمومی و ساختمان‌های مسکونی است؛ که از سال ۱۳۸۳ استانداردسازی آسانسور الزامی شده و صدور این گواهی‌نامه‌ها بر عهده اداره کل استاندارد است.

بر اساس مصوبه شورای‌عالی استاندارد همه آسانسورهای کششی و مسافربری نصب شده در کشور مشمول مقررات استانداردهای اجباری هستند، سید پیام شفیعی کارشناس آسانسور اداره کل استاندارد استان کرمانشاه دراین‌رابطه، گفت: برای نصب آسانسور در یک ساختمان انتخاب یک شرکت فروشنده آسانسور معتبر در مرحله اول خیلی مهم است که این شرکت از اتحادیه آسانسور استان مجوز نصب و راه‌اندازی داشته باشد یا از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پروانه طراحی مونتاژ کسب کرده باشد. چون ۹۹ درصد اتفاقات آسانسور مربوط به نصابان و سرویس‌کاران غیرمجاز آسانسور است.

وی ادامه داد: در مرحله دوم عقد قرارداد نصب و راه‌اندازی و اخذ تأییدیه ایمنی استاندارد برای آسانسور مهم است که از این مرحله به بعد مسئولیت برعهده شرکت نصب و راه‌اندازی است که موظف است پروژه مورد نظر را با نام مالک و نشانی در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ثبت کند که به‌محض ثبت‌نام پروژه کاملاً به‌صورت تصادفی به یکی از شرکت‌های بازرسی که زیر نظر اداره کل استاندارد استان در حال فعالیت است ارجاع داده می‌شود.
کارشناس آسانسور اداره کل استاندارد استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: زمانی که آسانسور نصب و راه‌اندازی می‌شود، شرکت نصاب یا مالک از شرکت بازرس اداره کل استاندارد درخواست می‌کند که برای بازرسی اقدام و عدم انطباق‌ها را به بازرس و مالک اطلاع ‌دهد که با رفع آن‌ها تأییدیه ایمنی آسانسور صادر می‌شود و این تأییدیه‌ها تا یک‌سال اعتبار دارد.وی ادامه داد: ثبت‌نام استاندارد ادواری به صورت رایگان انجام می‌شود، بعد از بازرسی بازرس مورادی که نیاز به تعمیر داشته باشد توسط شرکت طرف قرارداد انجام می‌شود.

شفیعی یادآور شد: بسیاری از مالکان آپارتمان‌ها، ساختمان‌های تجاری، پزشکی و درمانی بدون اخذ تأییدیه ایمنی آسانسور از اداره کل استاندارد اقدام به بیمه آسانسور می‌کنند که مطابق آخرین ابلاغیه معاونت قضایی دادستان کل کشور؛ صدور هر گونه بیمه‌نامه برای آسانسورها منوط بر ارائه تأییدنامه ایمنی آسانسور از سوی اداره کل استاندارد است.وی اظهار کرد: در صورت عدم نگهداری مستمر و عدم بازرسی ادواری سالانه، مسئولیت مستقیم حوادث و سوانح احتمالی بر عهده مالکان و مدیران ساختمان‌های دارای آسانسور است به همین دلیل ضرورت دارد تمامی مالکان و مدیران ساختمان‌ها ضمن توجه به اخذ تأییدیه اولیه نسبت به پیگیری اخذ تأییدیه ایمنی ادواری آسانسور اقدام کنند.
نسرین ذوالنوریان معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره‌کل استاندار استان کرمانشاه نیز، گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار گواهی‌نامه تأییدیه ایمنی آسانسور توسط اداره‌کل استاندارد کرمانشاه صادر شده است ولی اعتبار این تأییدیه‌ها یک‌ساله هست و صاحبان و مالکان باید برای تمدید ایمن گواهی‌نامه‌ها اقدام کنند.

  • منبع خبر : مژده خبر