مقدمه
استمرار و بقای یک جامعه منوط به آن است که مجموعه باورها، ارزشها، رفتارها، گرایشها، دانشها، مهارتهای خوب و سازنده ی آن به فرزندان و نسلهای بعد منتقل شود.
نقش رسانه در انتقال ارزش هاو تعلیم و تربیت بشر انکارناپذیر است خصوصا در دنیای امروز که تنوع و تکثر رسانه به حدی است که میتوان گفت: بدون رسانه نمی توان زندگی کرد و اگر فرد فرد ما در زندگی روزمره خود دقت کنیم متوجه خواهیم شد که شب و روز ما با رسانه می گذرد.
حال این رسانه یا تلویزیون است یا رادیوی اتومبیل مان و یا اینترنت، گوشی تلفن همراه، شبکههای اجتماعی و…. و این که در پایان روز چقدر جسم و جان خود را مستفیض کرده باشیم خدا میداند. آنچه مسلم است این است که تمام وجود ما، ذهن، فکر، عمل، اخلاق و رفتار ما تحت تاثیر این رسانه ها قرار گرفته است و ما، خود گاهی از آن غافلیم.
از طرفی همین تعداد زیاد رسانه هم با سرعتی فوق تصور در حال تغییر و پیشرفت است تا آنجا که گویی انقلاب ارتباطات و رسانهها سالانه و یا حتی ماهانه وروزانه شده است و هر روز با حجم زیاد تغییر و تحول در تکنولوژی مواجه هستیم. گویی رسانهها درصدد ساز وکارهایی هستند تا گوی سبقت را از رقیبان بربایند و مشتریهای زیادتری جذب کنند اگر کوچکترین تعللی به خود راه دهند مخاطبان پر توقع و تنوع طلب خود را از دست می دهند و مخاطبین شان به سرعت برق و باد جذب رسانه پر زرق و برق دیگری می شوند.
عدهای قابل ملاحظهای از مخاطبان بدون هیچ تأمل و دقت نظری بر محتوا و پیام رسانهها، جذب آن می شوند و به راحتی مطالب آنها را چه صادق یا کاذب می پذیرند و آن را منتشر میکنند. این جاست که زنگ خطر بزرگی برای والدین است تا ضمن آگاهی بخشیدن به فرزندان خود، اجازه ندهند که برنامه های نامطلوب دنیای مجازی، سرمایه های زندگی شان را به تاراج ببرد.
لزوم مدیریت رسانه و ارتقاء سواد رسانه ای
این قسمت تکمیل میشود…
تبلیغات و رسانه ها
این قسمت تکمیل میشود…
رسانه ها و نقش آن ها در تغییر ارزش فرهنگ یک جامعه
این قسمت تکمیل میشود…
جمع بندی و نتیجه گیری:
این قسمت تکمیل میشود…
پیشنهاد ها و راهکارها
منابع:
دادگران، سیدمحمد (۱۳۸۴) مبانی ارتباط جمعی، چ هشتم، تهران، نشر مروارید و فیروزه.
_ رابرتسون، یان، ۱۳۷۴)درآمدی بر جامعه، ترجمه حسین بهروان، چاپ دوم، مشهد، نشر آستان قدس رضوی.
_ فرقانی، محمد مهدی (۱۳۸۰)، ارتباطات و توسعه، ۴دهه نظریه پردازی و امروز، رسانه، سال دوازدهم، شماره دوم، نشر مرکز مطالعات و توسعه رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
_ مکم کونیل، دنیس (۱۳۸۲)، درآمدی بر نظریه های ارتباط جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران، نشر مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، چاپ اول.
_ مهدی زاده، سید محمد (۱۳۸۰)، نظریه های ارتباط جمعی، تهران، جزوه درسی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی.
- نویسنده : مریم بالطف کارشناس ارشد فلسفه
- منبع خبر : مژده خبر
Sunday, 22 December , 2024