مژده خبر- به بهانه ی خبر محکومیت فالگیر یزدی به اعدام ،این یادداشت نوشته شده است.

 

مرد فالگیری که با فریب مراجعه‌کنندگان ادعا می‌کرد انرژی‌های منفی را تخلیه می‌کند، دست به تجاوزهای سریالی می‌زد. پرونده جادوگری‌های این مرد رمال با شکایت زنان یزدی تحت رسیدگی قرار گرفت. خیلی زود متهم دستگیر شد و تحت بازجویی قرار گرفت.

شکایت‌ها هر روز سنگین‌تر می‌شد تا جایی که روند رسیدگی پرونده سنگین رمال دعانویس در یزد به اتمام رسید و این مجرم به اتهام فساد به اعدام محکوم شد.

غلامعلی دهشیری با اشاره به تأیید حکم اعدام این رمال از سوی دیوان عالی کشور می‌گوید:

«پس از مراجعه چند نفر از شهروندان به مراجع ضابط و دادسرا مبنی بر سوءاستفاده مالی و عاطفی از آنان به وسیله یک فالگیر، مراتب برای بررسی دقیق در دستور کار قرار گرفت.»

متهم ابتدا با قرائت احادیث و آیاتی از قرآن، اعتماد سوژه‌های خود را جلب می‌کرده و سپس به انجام اقدامات مجرمانه خویش می‌پرداخته است.

مجازات رمالی چیست؟

یکی از جرایم رمالی عبارت است از تحصیل مال نامشروع که به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست‌آمده محکوم خواهد شد.

جرم بعدی نیز کلاهبرداری است. در این باره باید گفت که بر اساس ماده یک قانون، هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا با امور غیر واقع بترساند و از این طریق مالی تحصیل کنند کلاهبردار است و علاوه بر رد اصل مال صاحبش به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است، محکوم خواهد شد.

زمانی که لایحه مجازات اسلامی تقدیم مجلس شد، در بخشی از آن به سحر و جادو هم اشاره شده بود: «مسلمانی که با سحر و جادو سروکار داشته و آن را در جامعه به عنوان حرفه یا فرقه‌ای ترویج نماید محکوم به قتل است».

البته رمالی با سحر و جادو متفاوت است اما به هر حال بعد از سال ۱۳۲۴ این نخستین‌بار بود که قانونگذار به این موضوع توجه می‌کرد. البته در متن نهایی قانون جدید مجازات اسلامی این ماده حذف شده است.

 

  • نویسنده : جعفرجعفری کارشناس حقوق وفعال رسانه ای
  • منبع خبر : مژده خبر