مژده خبر- مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه از عدم وجود مراکز ثابت و سیار خون‌گیری در برخی شهرستان‌های این استان خبر داد.

عدم وجود مراکز ثابت و سیار خون‌گیری در برخی شهرستان‌های کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مژده خبر، پژمان صالحی‌فر اظهار کرد: به دلیل عدم وجود مکان مناسب برای احداث ایستگاه اهدای خون در برخی شهرستان‌های استان کرمانشاه، مرکز ثابت خون‌گیری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌ها همچون پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، هرسین و صحنه حتی مراکز سیار خون‌گیری وجود ندارد، افزود: در شهرستان قصرشیرین مراکز سیار هفته‌ای یک بار، در اسلام آبادغرب ۲ بار در ماه و در شهرستان‌های کنگاور، سنقر و روانسر یک بار در ماه مراکز سیار اهدای خون مستقر می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی و استخدامی‌های انجام شده در این اداره کل، تا اواخر سال ۱۴۰۰ در شهرستان‌های کنگاور و اسلام آبادغرب مراکز دائم اهدای خون ایجاد می‌شود.

صالحی‌فر گفت: فرمانداری‌ها یا هلال احمر در شهرستان‌هایی که مراکز اهدای خون ندارند، باید یک مکان موقت به اداره کل انتقال خون استان کرمانشاه معرفی کنند تا حداقل ماهی یک بار مراکز سیار اهدای خون در این شهرستان‌ها حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های اداره کل انتقال خون استان کرمانشاه ضروری است، افزود: باید در کرمانشاه مراکز سیار در شهرک‌ها و مناطق پرجمعیت وجود داشته باشد، تا امکان اهدای خون برای افراد زیادی فراهم شود.

به گفته صالحی‌فر ادارات و سازمان‌ها می‌توانند از اداره کل انتقال خون استان کرمانشاه درخواست استقرار مراکز سیار در محل اداره خود داشته باشند تا دریافت خون از کارمندان آن‌ها انجام شود.

وی افزود: اجرای پویش‌های اهدای خون برای الگوبرداری و دغدغه‌مند کردن مردم نسبت به اهدای خون لازم بوده تا برای کسانی که همواره نیازمند خون هستند، حیات بخش باشد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به اینکه فرآورده‌های خونی شامل پلاسما و پلاکت در مراکز اهدای خون دریافت می‌شود، خاطرنشان کرد: برای بیماران نیازمند پلاکت خون اهدای مستقیم پلاکت بهترین گزینه بوده و اهدای هر یک واحد پلاکت به روش مستقیم ارزش درمانی ۶ برابر پلاکت معمولی استخراج شده از یک واحد خون را دارد.

وی افزود: با وجود اینکه زنان سه بار در سال و مردان چهار بار در سال مجاز به اهدای خون هستند، اما اهدای پلاکت تا ۲۴ مرتبه در سال برای زنان و مردان مشکلی ندارد.

صالحی‌فر تصریح کرد: مرکز اهدای خون استان کرمانشاه از هفت و نیم صبح تا هفت و نیم شب فعال بوده و در تعطیلات رسمی و مناسبت‌های مذهبی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه این اداره کل کمترین تعداد مبتلایان به بیماری کرونا را در میان دیگر ادارات این استان داشته است، گفت: کارکنان اداره کل انتقال خون استان کرمانشاه هر روز مشغول به کار هستند و با ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا کار این اداره دچار مشکل می‌شود، به همین دلیل از ابتدای شیوع کرونا اقدامات بهداشتی جدی برای صیانت از سلامت آن‌ها انجام شد.

وی افزود: امکانات بهداشتی، تب‌سنجی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز اهدای خون رعایت شده و به محض ورود مراجعین ماسک و اقلام بهداشتی به آن‌ها داده می‌شود.

صالحی‌فر خاطرنشان کرد: امکان ثبت نام اینترنتی در سایت nobatdehi.ibto.ir وجود داشته و متقاضیان می‌توانند در ساعت مد نظر خود نوبت اهدای خون دریافت کنند.

  • منبع خبر : مژده خبر