این بنده را هنگامی که به عنایت و لطف خداوندی توفیق زیارت بیت الله الحرام روزی شد، خیلی زیاد در مسجدالحرام برای نگاه و نظاره به کعبه و دیدن منظره روح بخش طواف حجاج، توقف می کردم، همیشه با عشق و التفاتی درونی و کشش غیبی مقابل مستجار می نشستم و بیشتر از هرجای مسجد و کعبه، به این محل مبارک فریفته شده بودم، رفقایم هم میعادگاه مرا می دانستند به کمترین وقت و زحمتی مرا پیدا می کردند. منافاتی هم ندارد که آدمی در هر دو مقام حطیم و مستجار که آن همه روایات در شأن آنها وارد شده، دعاهای مخصوص را بخواند اما در مقابل مستجار به نظاره کعبه شریف بنشیند. من در روایات ندیده ام که مستجار همان محلی است که فاطمه بنت اسد بعد از احساس درد وضع حمل، از آنجا به داخل کعبه رفته باشد، اما به سابقه ذهنی مستجار را همان مولا امیرالمومنین می دانستم و شاید هم جایی دیده باشم ولکن به هنگام تشرف به زیارت کعبه مکرمه، دیدم عربها آنجا را مولد علی می گویند.
مستجار طبق روایات، درب سابق کعبه و در پشت کعبه مقابل در فعلی بوده است. فاطمه بنت اسد هم مطابق با روایات وارده، از پشت کعبه وارد شده است. شاید هم علت نامگذاری مستجار، پناه بردن و استجاره آن بانو به خداوند بوده باشد…..سلیقه ها، ذوق ها و حالها متفاوت است. این ذوق و حال حقیر بود.
- منبع خبر : کتاب فیض قلم
Thursday, 26 December , 2024