مژده خبر- در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

🔵 چین از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین: چین از توافق حاصل شده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق گفت‌وگو و همکاری درباره مسائل پادمانی و پایش بر اساس توافق هسته‌ای استقبال می‌کند. طرف‌های مربوطه خصوصا آمریکا باید تصمیم سیاسی قاطعی را در نزدیک‌ترین زمان ممکن اتخاذ کنند و در راستای تداوم و پیشرفت مذاکرات برجام و پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران گام‌هایی مستحکم بردارند.

🔵 استقلال از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد
تیم فوتبال استقلال ایران در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با قبول شکست دو بر صفر برابر الهلال عربستان از این مسابقات حذف شد. پس از شکست استقلال در فینال جام حذفی برابر فولاد، این دومین جامی است که استقلال در این فصل با فرهاد مجیدی از دست می‌دهد./ایسنا

🔵 تحریم چند شهروند ایرانی از سوی امارات
هیأت وزیران امارات در نشستی ۳۸ فرد و ۱۵ شرکت را در لیست افراد و شرکت‌های حامی تروریسم قرار داد.
در بین این افراد اسامی شهروندانی از امارات، لبنان، عراق، هند، یمن، ‌افغانستان، سوریه، نیجریه و ایران دیده می‌شود. شهروندان ایرانی که در این لیست قرار دارند عبارتند از: «مهدی عزیزالله کیاستی»، «فرشاد جعفر حاکم زاده»، «سید رضا سید محمد قاسمی»، «محسن حسن کارگر حجت» و «ابراهیم محمود احمد محمد». اکثر شرکت‌هایی که در لیست تحریم‌های امارات قرار گرفته‌اند در بخش تجارت، دریانوردی و صرافی فعالیت دارند./باشگاه خبرنگاران

🔵 سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان
سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان درباره شکسته شدن محاصره اقتصادی آمریکا در منطقه و تحولات لبنان پس از تشکیل دولت این کشور آغاز شد.

🔵 قطعنامه شورای حکام علیه ایران منتفی شد
قدرت‌های غربی روز دوشنبه پس از موافقت تهران با تمدید نظارت بر برخی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، طرحشان برای صدور قطعنامه علیه ایران را کنار گذاشتند. تصمیم ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان مبنی بر عدم پیگیری صدور قطعنامه علیه ایران در نشست این هفته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، از تشدید تنش با ایران که می‌تواند امید‌های از سرگیری مذاکرات گسترده‌تر برای احیای برجام را از بین ببرد، جلوگیری می‌کند.

🔵 آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در طول ۲۴ منتهی به ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۵۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۶۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۳۲۷ نفر رسید. متاسفانه ۴۴۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۴ هزار و ۷۵۹ نفر رسید.

🔵 گفت‌وگوهای وین در «تاریخ نزدیک» از سر گرفته می شود
سخنگوی وزارت خارجه گفت: تصمیم خود را عوض نکردیم و دولت فعلی هم اعلام کرده که گفت‌وگوهای وین از سر گرفته می‌شود. بالاخره دولتی رفته و آمده است. یک فرآیند کاملا دموکراتیک در ایران رخ داده است و این کشورها بهتر می‌دانند در این ترتیبات هم ترتیبات اجرایی و هم ساختارها و هم افراد دستخوش تحولاتی می‌شوند.

🔵 وزارت خارجه: درمورد واردات واکسن فایزر و مدرنا هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: درباره واکسن‌هایی که اسم برده شد (فایزر و مدرنا) نیز هیچ محدودیتی نداریم و موارد به وزارت بهداشت منتقل و این وزارتخانه تأیید کرده و اگر مسائل فنی آن انجام شود قطعا می‌تواند واردات انجام شود.

🔵 هر ۶ تا ۹ ماه یکبار، باید واکسن کرونا بزنید
توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران درباره تزریق دوز سوم گفت: یکی از برنامه‌های ملی در وزارت بهداشت و درمان واکسیناسیون است و این مهم حداقل باید تا دو سال آینده انجام شود. در حقیقت بین ۶ تا ۹ ماه یک‌بار کل کشور باید واکسینه شوند.

🔵 طالبان: استادان مرد می‌توانند به دانشجویان دختر تنها از «پشت پرده» درس دهند
وزارت آموزش عالی طالبان از حذف برخی درس‌ها در دانشگا‌ه‌های افغانستان که به گفته او در تضاد با اسلام قرار دارند، خبر داد. عبدالباقی حقانی، وزیر آموزش عالی طالبان در جمع خبرنگاران گفت: «هر مضمونی در دروس دانشگاه‌ها که در تضاد با شریعت اسلامی باشد، حذف خواهند شد.»او گفت: استادان مرد می‌توانند به دانشجویان دختر تنها از «پشت پرده» درس دهند.

  • نویسنده : جعفر جعفری
  • منبع خبر : مژده خبر