نادر نوروزی در نشست خبری امروز (۲۱ اسفند) با اشاره به انباشت عقب افتادگی در شهر کرمانشاه گفت: کرمانشاه یک کلانشهر است، اما هیچ یک از شاخص های مربوط به کلانشهر شدن را ندارد.
به گزارش مژده خبر، شهردار کرمانشاه به برنامه های خود برای تبدیل کرمانشاه به یک کلانشهر واقعی اشاره کرد و افزود: مسیر توسعه یا از طریق برنامه های راهبردی و یا برنامه های مسئله محور پیش می رود که در کشور ما عمدتا برنامه های راهبردی مورد استفاده قرار می گیرد، درحالیکه این روش مدت هاست در جهان منسوخ شده است.
نوروزی گفت: در همین راستا برای توسعه کرمانشاه یک برنامه “مسئله محور” تدوین کرده ایم که هشت مسئله اصلی شهر از جمله ساخت و ساز و سکونت شهری، ترافیک و تردد شهری، مسائل مالی و اقتصادی شهر، مسائل فرهنگی شهر، مدیریت یکپارچه شهری و… در آن دیده شده است.
شهردار کرمانشاه با تاکید بر اینکه نمی توان تمام مسائل و مشکلات شهری را ظرف مدت کوتاهی رفع کرد، گفت: در همین راستا در خصوص رفع مسائل و مشکلات شهری اولویت بندی صورت گرفته و بر اساس آن به پیش خواهیم رفت تا در نهایت پس از مدتی مردم تغییر در زندگی شهری را احساس کنند.
نوروزی لازمه موفقیت شهرداری در این زمینه را همکاری تک تک مردم شهر و مسئولین استان عنوان کرد و افزود: کرمانشاه به توسعه نمی رسد، مگر آنکه همه در کنار هم همکاری کنیم.
وی به رابطه خوب شورا و شهرداری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه اعضای شورا همکاری خوبی با شهرداری دارند و امیدواریم بتوانیم با استفاده از این همکاری کارها را به پیش ببریم.
۲۰ درصد معابر شهر سال آینده روکش و آسفالت می شوند
شهردار کرمانشاه در ادامه به بحث آسفالت معابر شهر اشاره کرد و افزود: معابر شهر به دو دسته درجه یک و درجه دو تقسیم بندی می شوند که معابر درجه یک خیابان ها و مسیر های بزرگراهی و معابر درجه دو کوچه ها را شامل می شود.
وی افزود: در سنوات گذشته عمده آسفالت در معابر اصلی ریخته شده و همین امر موجب شده کمتر به معابر درجه دو پرداخته شود و در نتیجه این معابر جزو اولویت های ما در بحث آسفالت خواهند بود.
نوروزی از برنامه ریزی برای آسفالت ۲۰ درصد معابر شهر در سال آینده خبر داد و افزود: کارهای مقدماتی در این زمینه انجام شده و سال آینده یک پنجم کل معابر شهر روکش و آسفالت می شوند، به نحوی که مردم تغییرات را احساس کنند.
“قطار شهری” به یک زخم بر چهره کرمانشاه تبدیل شده/ آغاز مطالعات برای تعیین تکلیف این پروژه
شهردار کرمانشاه در ادامه به موضوع قطار شهری کرمانشاه پرداخت و از این پروژه به عنوان زخمی بر چهره کرمانشاه یاد کرد و افزود: انجام این پروژه آنطور که به نظر می رسد از ابتدای کار بدون مطالعه بوده و در حال حاضر تبدیل به یک زخم بر چهره زیبای کرمانشاه شده است.
نوروزی به سابقه این پروژه اشاره کرد و افزود: این پروژه در ابتدای منوریل بود که بعد با تغییراتی به قطار شهری تبدیل شد و این پایه های زمخت که مورد اعتراض و انتقاد خود ما هم هست، احداث شد.
شهردار کرمانشاه گفت: برای تعیین تکلیف این پروژه نمی توانیم با عجله تصمیم بگیریم. کاری که در سالیان قبل در خصوص این پروژه صورت گرفت.
وی به انجام مطالعات گسترده در خصوص این پروژه اشاره کرد و افزود: این مطالعات در چهار محور ترافیکی، مالی، فنی و حقوقی انجام خواهد شد تا بتوانیم به اشراف کاملی از تمام ابعادو نیازهای پروژه برسیم.
نوروزی گفت: باید برای ما مشخص شود که واقعا این پروژه نیاز ترافیکی شهر را مرتفع کرده و آن کاربرد لازم را در سالهای آینده دارد، یا نه. همچنین باید مشخص شود که این پروژه چه میزان اعتبار نیاز دارد و طی چند سال می توان آن را اجرایی کرد.
شهردار کرمانشاه گفت: در مطالعات فنی پروژه هم در حال بررسی هستیم که می توان با این ستون ها چه کار کرد و در مجموع این طرح از تمام ابعاد مورد بررسی قرار می گیرد.
نوروزی خاطرنشان کرد: انجام این مطالعات کار طولانی مدت و بی نتیجه نیست و نتیجه این مطالعات نهایتا تا اردیبهشت ماه سال آینده مشخص شده و کار این پروژه تعیین تکلیف می شود.
وی افزود: با مشخص شدن نتیجه مطالعات از نظر شورای شهر، شورای ترافیک استان و… هم در این زمینه بهره می گیریم.
تشدید نظارت شهرداری بر ساخت و سازهای غیرمجاز/ جرائم ماده ۱۰۰ دو برابر می شود
شهردار کرمانشاه در ادامه به موضوع ماده ۱۰۰ پرداخت و با بیان اینکه تقریبا پرونده ۱۰۰درصد ساختمانهای شهر راهی ماده ۱۰۰ می شود، گفت: این آمار بالا نشان می دهد که مشکلی وجود دارد که باید مرتفع شود.
وی افزود: اولین مشکل بحث برهم خوردن تعادل قیمت مسکن در شهر است، بطوری که قیمت بالای مسکن در محلاتی مانند ۲۲ بهمن و کسری و … موجب شده تا افراد تخلفات بیشتری در این ساخت و ساز این محلات جهت کسب سود بیشتر داشته باشند.
نوروزی گفت: مشکل و عامل دیگری که موجب ایجاد این شرایط شده بحث عدم نظارت موثر شهرداری بر ساخت و سازهاست. قبول دارم که شهرداری در این زمینه قصور داشته و اگر بر ساخت و سازهای غیرمجاز نظارت دقیقی صورت گیرد این حجم پرونده در ماده ۱۰۰ نداشتیم.
شهردار کرمانشاه به روز نبود قوانین شهرسازی را هم عامل موثر دیگری در افزایش حجم پرونده های ماده ۱۰۰ عنوان کرد و افزود: قواعد شهرسازی فعلی پاسخگوی مسئله مسکن شهری نیست و باید تغییر کند.
وی افزود: اگر مجوز تراکم ها را بیشتر کنیم قطعا افراد ساخت و ساز قانونی با ساخت پارکینگ خواهند داشت و در آنصورت می توان با تخلفات برخورد قاطعانه تری داشت.
نوروزی گفت: راهکار بعدی در این زمینه این است که جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ باید افزایش یابد که در این خصوص مصوبه افزایش ۱۰۰درصدی این جرائم را داریم که به تایید فرمانداری هم رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: این افزایش جرائم عمدتا مربوط به دو منطقه یک و چهار شهرداری است و برای سایر مناطق مبالغ به نسبت کمتری در نظر گرفته شده است.
شهردار کرمانشاه یادآور شد: در راهکار سوم به سراغ افزایش نظارت شهرداری بر ساخت و سازها برویم که در همین راستا اداره نظارت بر ساخت و ساز را در تمام مناطق شهر فعال کرده ایم.
نوروزی خاطرنشان کرد: ارزیابی عملکرد شهرداران مناطق بر اساس شاخص ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه آنها خواهد بود و اگر در منطقه ای ساخت و ساز غیرمجاز زیاد باشد، از دید ما کوتاهی از سوی شهردار منطقه صورت گرفته است.
یکسان سازی تابلوی مغازه های شهر/ “دستفروشان” کرمانشاه شناسایی و ساماندهی می شوند
شهردار کرمانشاه در ادامه از برنامه ساماندهی تابلوی اصناف شهر خبر داد و افزود: به دنبال یکسان سازی تابلوی مغازه ها در سطح شهر هستیم و معتقدیم انجام این کار تاثیر بسیاری بر زیبایی شهر خواهد داشت.
وی بر لزوم همکاری صنوف در این زمینه تاکید کرد و افزود: به دنبال راهی هستیم که استقبال صنوف از این طرح بیشتر شود که از جمله این راهکارها بحث کاهش عوارض کسب و پیشه است.
نوروزی بر لزوم ساماندهی دستفروشان هم تاکید کرد و افزود: متاسفانه برخی از این دستفروشان از خود صنوف هستند که جلوی مغازه ها بساط می کنند و در همین راستا نیاز داریم در وهله اول هویت دستفروشان مشخص شود.
وی افزود: در همین راستا برنامه داریم که هویت دستفروشان را ثبت کرده و در خصوص آنها تحقیق انجام دهیم و برای فعالیت این افراد مناطقی را در هر منطقه شهرداری تعریف کنیم.
“تله کابین” لنگ موافقت اصولی میراث فرهنگی است
نوروزی در ادامه به پروژه های تفریحی شهر هم اشاره کرد و افزود: از جمله این پروژه ها تله کابین است که مشکل اصلی آن اخذ موافقت اصولی از میراث فرهنگی است.
وی افزود: دراین زمینه پس از جلسات مکرر قرار بر این شده که مرکز مطالعات وزارت گردشگری، پایگاه جامع تاقبستان و اداره کل میراث فرهنگی نظرات خود را تجمیع کرده و به ما اعلام کنند.
نوروزی خاطرنشان کرد: تا زمان اخذ موافقت اصولی میراث فرهنگی این پروژه متوقف می ماند و به محض صدور آن، کار این پروژه انجام می شود.
شهردار کرمانشاه گفت: بسیار امیدواریم با اخذ موافقت اصولی میراث فرهنگی سال آینده این پروژه را اجرایی کرده و این مطالبه به حق مردم کرمانشاه را محقق کنیم.
وی افزود: در خصوص پروژه شهربازی کرمانشاه هم به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم و فراخوان آن به زودی داده می شود.
خرید ۹۰ دستگاه اتوبوس و میدل باس/ ۲٫۵ درصد “مسافرت های شهری” کرمانشاه با ناوگان حمل و نقل عمومی است
نوروزی گریزی هم به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر داشت و از خرید ۹۳ دستگاه اتوبوس و میدل باس خبر دادو افزود: این خودروها سال آینده به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه می شود.
وی افزود: در حال حاضر ۳۰ شهرک حاشیه ای داریم که حتما نیاز دارند جهت تردد داخل شهر اتوبوس در مسیر آنها فعالیت داشته باشد و این خطوط سال آینده با افزودن این تعداد دستگاه تقویت می شوند.
نوروزی از طراحی برنامه ای برای ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر خبر داد و افزود: در این برنامه ساعت رسیدن اتوبوس ها و فواصل بین ایستگاه ها و … مشخص و اصلاح می شود.
نوروزی با انتقاد از استقبال ضعیف مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی در کرمانشاه گفت: درحالی که در سایر کلانشهر ۶۰ درصد مسافرت های شهری توسط ناوگان حمل و نقل انجام می شود، این میزان در کرمانشاه ۲٫۵ درصد است.
شهردار کرمانشاه گفت: متاسفانه حدود ۹۸ درصد مسافرت های شهری توسط خودروهای شخصی انجام می شود که علاوه بر ایجاد معضل ترافیک معضل جدی در بحث کمبود توقفگاه ها (پارکینگ ها) برای شهر ایجاد کرده است.
نوروزی گفت: این شرایط می طلبد که رسانه ها ورود جدی در بحث فرهنگ سازی لزوم استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای سفرهای شهری داشته باشند.
“سرعت تردد” در خیابان های کرمانشاه افزایش می یابد/ انجام مطالعات “پیاده راه سازی مدرس” در سال آینده
شهردار کرمانشاه در ادامه از لزوم افزایش سرعت تردد در شهر خبر داد و افزود: در حال حاضر سرعت تردد در شهر ۱۵ کیلومتر در ساعت است و این درحالی است که این میزان در تهران ۳۰ کیلومتر در ساعت است.
وی افزود: وجود تقاطع های همسطح اضافی موجب کاهش این سرعت می شود که در همین راستا مطالعه ۴۸ تقاطع همسطح در دستور کار است که بتوانیم برخی از این تقاطع های اضافی را جهت افزایش سرعت در شهر حذف کنیم.
نوروزی در ادامه گریزی هم به موضوع پیادهراه سازی خیابان مدرس زد و با بیان اینکه پروژههای اینچنینی در بافتهای ارزشمند تاریخی انجام میشود، گفت: در جهت اجرای پروژه های پیاده راه سازی دو نکته بسیار حائز اهمیت است. یکی بحث هدایت ترافیک و دیگر وجود توقف گاه.
وی افزود: پیاده راه در جایی احداث می شود که بتوان ترافیک آن قسمت را به جای نزدیک تر منتقل کرد و از طرفی توقف گاه (پارکینگ های) کافی باید در اطراف مسیر موجود باشد.
نوروزی گفت: با بررسی های اولیه به نظر می رسد بخشی از خیابان مدرس حائز این شرایط است و می توان طرح پیاده راه سازی را در آن اجرا کرد.
شهردار کرمانشاه با اشاره به اجرای مطالعات این طرح درسال آینده، گفت: برای اجرای این طرح نیازمند مساعدت و همکاری اصناف هستیم که در این زمینه جلسه ای با صنوف برگزار خواهد شد.
نورزی در ادامه با اشاره به لزوم شفاف سازی در امور مالی شهرداری گفت: بحث شفاف سازی حقوق پرسنل در دست اجراست و هر شش ماه یکبار بیلان مالی شهرداری عرضه می شود.
احداث محلی جدید برای جابجایی برخی صنوف و پزشکان از بافت مرکزی شهر
نوروزی در ادامه به دیگر پروژههای عمرانی شهر هم اشاره ای داشت و افزود: تقاطع غیرهمسطح سپاه شروع شده، اما برخی مشکلات در طراحی پروژه وجود دارد که مشاور از تهران گرفته ایم و در حال اصلاح آن است.
نوروزی گفت: در خصوص میدان بار هم ۶۲ هکتار زمین برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده و آمادگی کامل برای اجرای آن را داریم، اما صنوف حاضر در میدان بار فعلی حاضر به جابجایی نیستند که در این زمینه نیازمند همکاری اصناف هستیم.
شهردار کرمانشاه از احداث یک کمربندی جدید هم در پشت شهرک پردیس خبر داد و افزود: با راه اندازی این پروژه این شهرک و شهرک صدرا از بن بست خارج می شوند.
نوروزی در ادامه با اشاره به لزوم جابجایی برخی صنوف و پزشکان از بافت مرکزی شهرگفت: در این راستان در حال احداث و ایجاد یک منطقه جدید تجاری و اداری در نقطه ای دیگر از شهر هستیم.
وی بر لزوم همکاری استانداری و اداره کل راه و شهرسازی در زمینه اجرای این پروژه تاکید کرد و گفت: در صورت ایجاد این منطقه بخشی از صنوف و پزشکان بافت مرکزی شهر به جای دیگری منتقل می شوند و بسیاری از مشکلات از جمله بحث ترافیک و شلوغی در این نقطه از شهر مرتفع می شود.
- منبع خبر : مژده خبر
Sunday, 22 December , 2024